Наголошуючи на важливості матеріально-фінансового забезпечення освіти (а його треба посилювати відповідно до стандартів провідних країн світу), зазначимо вагомість її духовної складової. І це зрозуміло. Дух визначає зміст освіти, а отже, її спрямованість на формування людини як особистості і громадянина, становлення моральних, естетичних, соціально-політичних характеристик, налаштованість на співпрацю з іншими людьми в інтересах держави і суспільства.
The article deals with the signifi cance of the spiritual
component of education. Contradictions in the contents
of educational subjects are considered, among them: the
separation of the content of the subjects being taught
from the real life process; insuffi cient scientifi c validity
and novelty of the contents of educational subjects; insuffi cient practical orientation of training; limited possibilities of creative discourse, etc. It is proved that the most important tasks of modern education are the fi nal liberation
from the remnants of the former all-powerful ideology,
the reorientation of educational discourse to the unity of
the national and universal as a spiritual foundation of the
modern educational process.