Метою публікації є аналіз цілісного світогляду, який відкриває еру інтегрального мислення та має забезпечити розвиток освіти в контексті підготовки людини до життя в умовах нового світового порядку. Центром зазначених роздумів стає вирішення таких нагальних проблем як забезпечення нових світоглядних засад у процесі виховання сучасної молоді, формування комплексу планетарних цінностей та їх практичного значення в життєдіяльності людини й суспільства, а точніше орієнтаційно-регулятивна функція цього світогляду в розвитку освіти. Для виконання означених перспектив потрібні ресурси і час, а головне – люди для яких освіта й виховання є не лише професією, а стає внутрішнім духовним покликанням. Оскільки левова частка таких людей – Учителів з великої літери – формується в педагогічному університеті, підтримка вчительської справи має стати одним з головних пріоритетів держави.
Целью публикации является анализ целостного мировоззрения, который открывает эру интегрального мышления и может обеспечить развитие образования в контексте подготовки человека к жизни в условиях нового мирового порядка. Центром представленных размышлений становится процесс решения таких насущных проблем как обеспечение новых мировоззренческих основ в процессе воспитания современной молодёжи, формирование комплекса планетарных ценностей и их практического значения в жизнедеятельности человека и общества, а точнее ориентационная и регулятивная функции мировоззрения в развитии образования. Для достижения поставленных перспектив необходимы ресурсы и время, а главное – люди для которых образование и воспитание является не только профессией, а становится внутренним духовным призванием. Поскольку большая часть таких людей – Учителей з большой буквы – формируется в педагогическом университете, поддержка учительского дела должна стать одним з главных приоритетов государства.
The purpose of the publication is to analyze a holistic worldview that opens the era of integrated thinking and must ensure the development of education in the context of preparing a person for life in a new sustainable, open, tolerant and democratic world. The center of these reflections is the solution of such pressing problems as the provision of new world outlooks in the process of educating modern youth, the formation of a set of planetary values and their practical significance in the life of the individual and society, or, more accurately, the orientation-regulative function of this worldview in the development of education. The economy, politics, culture are spheres that require immediate, urgent and radical renewal. The main condition of the salvation of the world is the change in the world view, the return to the wisdom of millennia through the search for the optimal balance, reconciliation and balance between man and nature, rapid development and sta-bility between individual and the community, the man and the woman, equality and justice, the state and religion. The philosophy of the “New Enlightenment” provides the orientation of the person in the educational and informational sphere, helps in solving such issues as the choice of an educational institution and the formation of its own trajectory of the educational process. The need of goals on social values can become the object of cynic and pragmatic manipulations. For fulfilling these prospects resources and time are needed, and what is the most important, people for whom education and upbringing is not only a profession but an internal spiritual vocation. Since the lion’s share of such people, the Masters, is formed at the pedagogical university, support for the teaching should become one of the main priorities of the state.