У статті висвітлено значення спілкування для розвитку особистості, засвоєння та обміну досвідом, процесу навчання, професійного становлення майбутнього вчителя біології. Це вимагає від студентів формування і розвитку комунікативної компетентності, володіння методами, засобами і прийомами спілкування. Учитель має володіти комунікативною компетентністю задля формування її у своїх учнів. Адже серед ключових компетентностей, якими має володіти випускник школи, важливу роль відіграє спілкування державною та іноземними мовами.
Розкрито підходи науковців щодо тлумачення поняття «комунікативна компетентність». Д. Хаймс ще на початку 70-х рр. ХХ ст. розглядав комунікативну компетентність як знання та вміння успішного й ефективного спілкування між людьми. Вітчизняні і зарубіжні науковці трактують її як сукупність знань і вмінь спілкуватися, застосовувати їх під час комунікації, налагоджувати стосунки з оточуючими, культуру усного і писемного мовлення тощо.
Комунікативну компетентність означено як ключову. Визначено сутність комунікативної компетентності майбутнього вчителя біології як інтегративної властивості особистості, здатності володіти усним і писемним мовленням, вербальними і невербальними засобами спілкування та ефективно застосовувати їх з метою комунікації з оточуючими – учнями, їх батьками, колегами.
Джерелами розвитку комунікативної компетентності визначено взаємодію між людьми, культурну спадщину, спостереження за поведінкою співрозмовників, аналіз і моделювання ситуацій.
Обґрунтовано значення її формування у майбутніх учителів біології під час вивчення педагогічних дисциплін. Наведено приклади завдань для проектної діяльності, міні-досліджень, моделювання і обговорення педагогічних ситуацій, запитань для дискусії у процесі викладання педагогіки, історії педагогіки, педагогіки вищої школи, екологічної освіти і виховання. Вони сприяють формуванню культури переважно усного мовлення.
Крім цього, вчитель має володіти здатністю висловлювати свої думки за допомогою писемного мовлення. З метою формування таких умінь рекомендовані завдання з написання есе. Також для розвитку комунікативної компетентності майбутніх учителів біології доцільним є збагачення їхнього активного словника педагогічними термінами.
The article highlights the value of communication for personal development, experience exchange, studying process, and professional development of future Biology teacher. Students need to form and develop communicative competence, to manage and use appropriate methods, means and techniques of communication. Teacher should have the communicative competence in order to help the students in developing their own, since one of the key competencies the school leaver should obtain is the ability to speak the state language and some foreign languages as well.
The article covers the way other scholars explain the term «communicative competence». In the early 70-ties, D. Hymes regarded communicative competence as ability to communicate with other people effectively and successfully. Both Ukrainian and foreign scholars explain communicative competence as a complex of knowledge and communicative skills, the culture of written and spoken language in general and the ability to use these communicative skills properly to establish good relations with wider public.
Communicative competence is marked as a key one. The main point of future Biology teacher’s communicative competence is determined as integrative personal feature, the effective use of spoken and written language, verbal and non-verbal means of communication in order to interact with students, their parents and colleagues successfully.
Interaction with people, cultural heritage, attentiveness to the behavior of one’s partner in conversation, analysis and situation modeling are the main ways of communicative competence practice and development.
It was explained the importance and necessity of future Biology teachers’ communicative competence during studying of the pedagogical subjects. There were provided the examples of tasks for project activities, mini-researches, modeling and discussing of pedagogical situations. There were also given the examples of discussion questions that could be used during teaching of pedagogics, history of pedagogics, tertiary education, ecological education. These tasks help to form the culture of spoken language.
Moreover, teacher should be able to express own thoughts with the help of written language. To develop the needed skills for this kind of activity, there were recommended essay writing tasks. Also it’s quite important to expend future Biology teachers’s vocabulary with pedagogical terms to make the development of communicative competence more profound.