За результатами досліджень понад 60,0% студентів-першокурсників мають різні психосоматичні відхилення у стані здоров’я і з кожним наступним роком навчання у вищому навчальному закладі ця кількість збільшується. Актуальною проблемою у підготовці фахівців у галузі телекомунікаційних та інформаційних технологій є недостатня рухова активність, яка сприяє інтенсивному розвитку процесів гіподинамії. Внаслідок цього очевидна необхідність щодо впровадження здоров’язбережувальних технологій у навчальний процес студентів вищих навчальних закладів телекомунікаційних та інформаційних технологій. Загальновідомо, що ті фізичні вправи, до яких організм погано адаптований (наприклад, біг), виявляються найціннішими в умовах обережного, суворо дозованого використання. Будь-яка фізична вправа може бути виключена лише на деякий час, після чого її треба поступово включати у заняття. Заборона будь-яких вправ за медичними показниками через погане пристосування організму до їх виконання може стосуватися тих рухів, які не мають прикладного значення, наприклад, деякі гімнастичні вправи, як-то «шпагат». Жодна фізична вправа, яка має прикладне значення, не може бути протипоказаною взагалі, без визначення періоду, впродовж якого діє заборона, через незадовільну адаптацію організму до цієї вправи. Єдиним правильним рішенням у цьому разі є поступове поліпшення адаптації організму до вправи такого виду.
По результатам исследований более 60,0% студентов-первокурсников имеют различные психосоматические отклонения в состоянии здоровья и с каждым следующим годом обучения в высшем учебном заведении это количество увеличивается. Актуальной проблемой в подготовке специалистов в области телекоммуникационных и информационных технологий является недостаточная двигательная активность, которая содействует интенсивному развитию процессов гиподинамии. Вследствие этого очевидная необходимость относительно внедрения здоровьесохраняющих технологий в учебный процесс студентов высших учебных заведений телекоммуникационных и информационных технологий. Общеизвестно, что те физические упражнения, к которым организм плохо адаптирован (например, бег), оказываются самыми ценными в условиях осторожного, строго дозированного использования. Любое физическое упражнение может быть исключено лишь на некоторое время, после чего ее надо постепенно включать в занятие. Запрет любых упражнений по медицинским показателям из-за плохого приспособления организма к их выполнению может касаться тех движений, которые не имеют прикладного значения, например, некоторые гимнастические упражнения, как бы «шпагат». Ни одно физическое упражнение, которое имеет прикладное значение, не может быть противопоказанным вообще, без определения периода, на протяжении которого действует запрет, из-за неудовлетворительной адаптации организма к этому упражнению. Единственным правильным решением в этом случае есть постепенное улучшение адаптации организма к упражнению такого вида.
According to the research of first-year students, more than 60% have different psychosomatic deviations in health and this number increases every subsequent year of studying in a University. The urgent problem in training of specialists in the field of telecommunications and information technologies is the lack of physical activity that promotes the intensive development of processes of hypodynamia. Consequently, it is definitely needed to implement health-saving technologies in students’ educational process of University of telecommunications and information technologies. It is known that those physical exercises, for which the organism is badly adapted (eg, running), are the most valuable in terms of a careful, strictly dosed usage. Any physical exercise may be removed only for a while, then it should be gradually included in the studying process. The forbiddance of any physical exercise because of bad adaptation of the organism to their implementation may concern those movements that have no practical importance, for example, some gymnastic exercises, such as "twine". Any physical exercise, that has a practical value, even with a poor adaptation of an organism, can not be contraindicated without specifying the period of a ban. The only correct decision in this case is the gradual improvement of adaptation to this type of exercise. The main tool to provide a development of adaptive process is the "contraindicated" exercise by itself. Thus, the one of the important tasks of physical education of students of special medical groups is not to not exclude the exercise, but to give it dosed, depending of the degree of existing violations and adaptive capacity of the body. A mastering of new physical exercises and movement skills is definitely important for students. However, the direct, immediate impact of physical education studying should be an improvement of mental, physical capacity and the elimination or reduction of residual effects of illness.