У статтях розглянуті питання оптимізації процесу професійної підготовки майбутніх учителів трудового навчання, які повинні оволодіти високим рівнем технічних, технологічних здібностей, інноваційного творчого мислення, оперування великими обсягами інформаціями, володіння методологією конструкторської діяльності. Одним іх шляхів вирішення даного завдання є обґрунтування процесу реалізації міжпредметних зв’язків під час вивчення дисциплін блоку професійної підготовки. Модель сучасного освітнього процесу підготовки майбутніх учителів трудового навчання може бути представлена як ієрархічна структура, елементами якої є одиниці навчального плану – дисципліни, що вивчаються.
В статье рассмотрены вопросы оптимизации процесса профессиональной подготовки будущих учителей трудового обучения, которые должны овладеть высоким уровнем технических, технологических способностей, инновационного творческого мышления, оперирования большими объемами информации, владение методологией конструкторской деятельности. Одним их путей решения данной задачи является обоснование процесса реализации межпредметных связей при изучении дисциплин блока профессиональной подготовки. Модель современного образовательного процесса подготовки будущих учителей трудовой подготовки может быть представлена как иерархическая структура, элементами которой являются единицы учебного плана − дисциплины, которые изучаются.
The article deals with the optimization of the process of professional training of future teachers of labour training, who must obtain a high level of technical, technological abilities, innovative creative thinking, managing large amounts of information, knowing design activity methodology. One of the ways to solve this problem is to justify the process of realization of interdisciplinary connections during the study of the disciplines of a professional training block. It has been determined that the main purpose of the realization of interdisciplinary connections is an urgent need to form unified general scientific picture of the world in students’ consciousness. It is determined, primarily, by the requirements of humanization and humanitarization of education. An educational process in a modern institution of higher education should not be transformed into a set of unrelated cognitive processes in different disciplines, managed by different teachers. It has been determined that the basic ideas concerning a practical realization of interdisciplinary connections (in particular: problems of coordination and integration of the content of education, the description of peculiarities of holistic scientific concepts formation and the increase of scientific level of students’ knowledge on the basis of many-sided relations establishment, a complex approach to the realization of interdisciplinary connections while studying relevant themes in related disciplines, developing mathematical models of interdisciplinary connections, etc.) require an adaptation to new conditions, taking into account invariant and variable parts of general secondary education content, the combination with other educational technologies. The model of a modern educational process of future teachers of labour training may be represented as a hierarchical structure, the elements of which are curriculum units – disciplines being studied. The realization of interdisciplinary connections involves the coordination of disciplines and curricula, which ensures sequence and continuity in learning, eliminates inappropriate material duplication, provides time for more thorough understanding of leading scientific ideas by students.