У статті представлений аналіз умов активізації пізнавальної діяльності майбутніх учителів фізичної культури на рівні інновацій, що стосуються організації, форм і методів навчання. Розглянуто алгоритм впровадження методів інтерактивного навчання в процесі вивчення дисципліни «Фізичне виховання». Проаналізовано етапи впровадження активних методів навчання під час вивчення дисциплін циклу професійної підготовки майбутніми учителями фізичної культури. Визначено переваги та недоліки використання активних методів навчання в процесі вивчення дисциплін циклу професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури.
В статье представленный анализ условий активизации познавательной деятельности будущих учителей физической культуры на уровне инноваций, которые касаются организации, форм и методов обучения. Рассмотрен алгоритм внедрения методов интерактивной учебы в процессе изучения дисциплины «Физическое воспитание». Проанализированы этапы внедрения активных методов обучения при изучении дисциплин цикла профессиональной подготовки будущими учителями физической культуры. Определены преимущества и недостатки использования активных методов обучения в процессе изучения дисциплин цикла профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры.
The article deals with the analysis of the conditions how to activate the cognitive practice of future PE teachers by innovations concerning the organization, forms and methods of teaching. During our research we found out that it is impossible to accomplish the above mentioned tasks without introducing interactive teaching methods into the educational process. Active cognitive practice is represented in the research as an intellectual work, aimed at the formation of new knowledge that is obtained through the use of the experience, comparison, analysis and synthesis of facts. It is substantiated that the obligatory element of the system of intensification of the study of subjects dealing with professional training of future PE teachers is the principle of unity of educational and developmental functions of teaching. It captures important regular links between the components that are included. Their totality in active learning is reflected in the system of learning goals during the formulation of didactic tasks. In the article we proved that in these conditions special attention should be paid to the motivational aspect from the very beginning of studying the content of the material. The introductory part of any lesson should provide material for the creation of a strong motivational basis for the studying of the topic. In this case, the motivation is not created artificially but naturally. The stimulation is caused by the general problem orientation of the students in the content of the material. We considered the algorithm of introducing the methods of interactive training in the process of studying the discipline “Physical Education”. In particular, the tested business game “General Development Exercises and Special Preparatory Exercises for Footballers” is described. It simulates the common practice of teaching the basics of football techniques and tactics in school practice. The stages of implementation of active teaching methods in studying the subjects dealing with vocational training by the future PE teachers are analyzed. The introduction of interactive teaching methods allows students to form an appropriate type of thinking, stimulates their cognitive activity, and develops independent thinking. The advantages and disadvantages of using active teaching methods in the course of studying the subjects dealing with professional training of future PE teachers are determined.