Сучасна система освіти в Польщі перебуває на етапі модернізації, спрямованого на вдосконалення й організацію діяльності шкіл різних типів. Приєднання до Болонського процесу (1999 р.); приєднання до Брюгге Копенгагенського процесу (2004 р.) є початком реалізації на державному рівні виконання стратегічних цілей, які відображають загальноєвропейську політику розвитку освіти на всіх рівнях. Головне завдання перетворень в освіті – наближення її до тих принципів, які характерні для країн Європейського Союзу. У статті розглядаються питання особливостей підготовки майбутніх вчителів техніки і інформатики у республіці Польща. Проаналізований досвід вітчизняних і польських дослідників щодо якісної підготовки майбутніх вчителів техніки і інформатики у Польщі. У XXI столітті інформація стала важливим стратегічним ресурсом, без використання якого не існує жодна країна світу. Важливу роль відіграє професійна підготовка і професійна компетентність фахівця інформатики, що є не тільки гарантією високого рівня інформаційної культури учнів і молоді, а й запорукою впровадження нових інформаційних технологій у всі сфери діяльності суспільства.
Современная система образования в Польше находится на этапе модернизации, направленного на совершенствование и организацию деятельности школ различных типов. Присоединение к Болонскому процессу (1999.) присоединения к Брюгге Копенгагенского процесса (2004.) является началом реализации на государственном уровне выполнения стратегических целей, которые отражают общеевропейскую политику развития образования на всех уровнях. Главная задача реформирования в образовании − приближение ее к тем принципам, которые характерны для стран Европейского Союза. В статье рассматриваются вопросы особенностей подготовки будущих учителей техники и информатики в республике Польша. Проанализирован опыт отечественных и польских исследователей по качественной подготовке будущих учителей техники и информатики в Польше. В XXI веке информация стала важным стратегическим ресурсом, без использования которого не существует ни одна страна мира. Важную роль играет профессиональная подготовка и профессиональная компетентность специалиста информатики, является не только гарантией высокого уровня информационной культуры учащихся и молодежи, но и залогом внедрения новых информационных технологий во все сферы деятельности общества.
The current education system in Poland is in the process of modernization, aimed at improving and organizing the activities of schools of various types. Accession to the Bologna Process (1999); the accession to the Bruges Copenhagen Process (2004) is the beginning of the implementation at the national level of the implementation of strategic goals that reflect the pan-European education development policy at all levels. The main task of transformations in education is to bring it closer to those principles that are characteristic of the countries of the European Union. The article deals with the peculiarities of the training of future teachers of engineering and computer science in the Republic of Poland. The experience of national and Polish researchers on qualitative training of future teachers of technology and computer science in Poland is analyzed. In the 21st century, information has become an important strategic resource, without which no country in the world exists. An important role is played by the professional training and professional competence of a specialist in computer science, which is not only a guarantee of a high level of information culture of students and young people, but also a guarantee of the introduction of new information technologies in all spheres of society. The article emphasizes that the training of future specialists requires teachers of qualified training, whose specialties will be different from the previous training. In the article it is emphasized that in Poland the great attention is paid to the informational training of teachers who will in the future form the next generation, transferring not only the skills in their subject area, but above all, shaping the attitude to life and the world in which information technologies play an important role. Therefore, the formation of professional competence in teachers’ information training is crucial. Specialists’ training defines certain types of informational competence: owning a computer as an intellectual tool; computer-based training; the use of a computer in educational management. It has been proven that the training of technical and computer science teachers in Poland leads to an analysis of education reform and the identification of new requirements for the training of technical and computer science teachers.