В статті висвітлено проблему формування культури безпеки життєдіяльності майбутніх учителів молодших класів у процесі фахової підготовки. Проаналізовано стан розробленості проблеми формування культури безпеки життєдіяльності майбутніх учителів молодших класів у процесі фахової підготовки. Культура безпеки життєдіяльності виступає структурним компонентом базової культури особистості і невід’ємною частиною професійної культури (професійної компетентності) фахівця. Будучи компонентом професійної культури, яка не дається від народження, а формується і виховується в процесі професійної підготовки фахівця, культура безпеки життєдіяльності майбутніх учителів молодших класів виступає як об’єкт педагогічного дослідження.
В статье освещена проблема формирования культуры безопасности жизнедеятельности будущих учителей младших классов в процессе профессиональной подготовки. Проанализировано состояние разработанности проблемы формирования культуры безопасности жизнедеятельности будущих учителей младших классов в процессе профессиональной подготовки. Культура безопасности жизнедеятельности выступает структурным компонентом базовой культуры личности и неотъемлемой частью профессиональной культуры (профессиональной компетентности) специалиста. Будучи компонентом профессиональной культуры, которая не дается от рождения, а формируется и воспитывается в процессе профессиональной подготовки специалиста, культура безопасности жизнедеятельности будущих учителей младших классов выступает как объект педагогического исследования.
The article highlights the problem of the life safety culture development of future primary school teachers in the process of professional training. It analyses the state of elaboration of the problem of the life safety culture development in the process of professional training. Life safety culture is a structural component of basic education and is an integral part of the professional culture (professional competence) of the future specialist. Being a component of professional culture, which is not given from birth, but that is formed and developed in the process of professional training, the life safety culture of future primary school teachers presents as an object of pedagogical research. According to the results of the experiment, it was found that the criterion measures are of professional-quality signs of readiness to realization of professional competences in the process of professional activity. The determination of the professional competence development of future primary school teachers is carried out according to criteria that reflect the essence of its components. The indicators of each criterion are determined by us on the basis of the essence of the corresponding component of professional competence of future primary school teachers in higher educational institutions. For the effective implementation of the technology of forming a culture of life safety for future primary school teachers in the process of vocational training, diagnosing the achievement of the result of a competen-oriented educational process using a criteria-based approach, the following criteria are defined: cognitive, motivational-valueable, practical, reflective, which have corresponding qualitative indicators According to the results of the research, it was determined the initial level of organization of professional training of future primary school teachers, the main factors affecting the development of professionally important personal qualities.