Дисертацію присвячено проблемі вдосконалення освітнього процесу з фізичного виховання у військових закладах вищої освіти з метою розвитку фізичних якостей та формування військово-прикладних рухових навичок у курсантів – майбутніх фахівців Протиповітряної оборони Сухопутних військ Збройних Сил України для забезпечення ефективності їх військово-професійної діяльності під час виконання завдань за призначенням. Проаналізовано особливості розвитку рухових якостей та формування військово-прикладних навичок курсантів засобами фізичного виховання у сучасній педагогічній теорії та практиці. Досліджено мотивацію курсантів до занять військовим п’ятиборством та їх вплив на показники фізичного і психоемоційного стану курсантів у процесі навчання. Визначено критерії оцінювання навчальних досягнень курсантів на заняттях військовим п’ятиборством у процесі фізичного виховання. Розроблено методику розвитку рухових якостей курсантів військових закладів вищої освіти засобами військового п’ятиборства та здійснено експериментальну перевірку її ефективності у процесі фізичного виховання. Розроблена методика розвитку рухових якостей у курсантів засобами військового п’ятиборства містить цільовий, змістовий і оціночний компоненти та спрямована на забезпечення ефективності військово- професійної (бойової) діяльності майбутніх фахівців під час виконання завдань за призначенням. Розроблено зміст навчання курсантів спеціальних вправ військового п’ятиборства. Доведено ефективність розробленої методики, порівняно із традиційною системою фізичного виховання, щодо формування фізичної готовності майбутніх фахівців Протиповітряної оборони до військово- професійної (бойової) діяльності.
Диссертация посвящена проблеме совершенствования образовательного процесса по физическому воспитанию в военных учреждениях высшего образования с целью развития физических качеств и формирования военно-прикладных двигательных навыков у курсантов – будущих специалистов Противовоздушной обороны Сухопутных войск Вооруженных Сил Украины для обеспечения эффективности их военно-профессиональной деятельности при выполнении задач по назначению. Проанализированы особенности развития двигательных качеств и формирования военно-прикладных навыков курсантов средствами физического воспитания в современной педагогической теории и практике. Исследована мотивация курсантов к занятиям военным пятиборьем и их влияние на показатели физического и психоэмоционального состояния курсантов в процессе обучения. Определены критерии оценки учебных достижений курсантов на занятиях военным пятиборьем в процессе физического воспитания. Разработана методика развития двигательных качеств курсантов военных высших учебных заведений средствами военного пятиборья и осуществлена экспериментальная проверка ее эффективности в процессе физического воспитания. Разработана методика развития двигательных качеств у курсантов средствами военного пятиборья содержит целевой, содержательный и оценочный компоненты и направлена на обеспечение эффективности военно- профессиональной (боевой) деятельности будущих специалистов во время выполнения задач по назначению. Разработано содержание обучения курсантов специальных упражнений военного пятиборья. Доказана эффективность разработанной методики по сравнению с традиционной системой физического воспитания, по формированию физической готовности будущих специалистов Противовоздушной обороны к военно- профессиональной (боевой) деятельности.
The thesis is devoted to the problem of improving the process of physical education at military higher educational institutions in order to develop physical qualities and form military-applied motor skills in cadets, who are future specialists in the Air Defense of the Ukrainian Army, to ensure the efficiency of their professional activities while performing assigned tasks. The object of the study is the process of physical education at military higher educational institutions. The first chapter «Theoretical bases of physical qualities development and formation of the military-applied skills of cadets, who are the future specialists in Air Defense, in the process of physical education» reveals the peculiarities of the physical education system functioning at military higher educational institutions, presents the requirements of modern professional military (combat) activity for physical readiness of future experts in Air Defense, describes applied military sports as effective means of motor qualities development and the formation of applied skills in cadets of military higher educational institutions, defines the scientific and methodological foundations of military pentathlon and its place in the system of physical education of cadets. The second chapter «Scientific and theoretical substantiation and practical development of the methodology for the motor skills development of the cadets of military higher educational institutions by means of military pentathlon» describes the scientific methods and organization of the study, examines the motivational attitude of cadets to the need to introduce military pentathlon to physical education at military higher educational institutions, presents the results of the initial stage of the pedagogical experiment concerning the impact of military pentathlon training on the level of physical qualities development, morpho-functional state, health and volitional qualities of cadets in the process of studying. On the basis of the conducted researches, the methodology of development of motor qualities of cadets of military higher educational institutions by means of military pentathlon in the process of physical education is grounded. In the third chapter «Experimental testing of the efficiency of the methodology for the motor skills development of the cadets of military higher educational institutions by means of military pentathlon» substantiates the criteria of the assessment of the academic achievements of cadets and presents the results of the formative stage of the pedagogical experiment. Checking the efficiency of the developed methodology showed its more positive effect, in comparison to the traditional system of physical education, concerning the improvement of the indicators of physical fitness, morphofunctional state, health, psycho-emotional state, and volitional qualities of cadets, their acquisition of health and fitness competences. Scientific novelty of the obtained results is that for the first time: it was theoretically substantiated and developed the methodology for the motor qualities development of the cadets of military higher educational institutions by means of military pentathlon in the process of physical education of the future specialists in the Air Defense of the Ukrainian Armed Forces; the content of cadets’ training in the special exercises in military pentathlon (quick and slow shooting, overcoming of the 500 m obstacle course, grenades throwing to train accuracy and distance, the 50 m swimming with obstacles, the 8 km cross-country run) was developed; the criteria for assessing the academic achievements of cadets, who are the future specialists in the Air Defense, in military pentathlon in the process of physical education in military higher educational institutions were substantiated. It was improved the process of the motor skills development and the military-applied skills formation of the cadets of military higher educational institutions by means of military-sports combined events. The issues of motivation, an increase in the indicators of the physical and psycho-emotional condition of the cadets of military higher educational institutions were further developed. The practical significance of the work is to develop and implementation the methodology for the motor qualities development of the cadets of military higher educational institutions by means of military pentathlon; the criteria for assessing the academic achievements of cadets during physical education at military higher educational institutions.