Дисертацію присвячено проблемі вдосконалення освітнього процесу фізичного виховання у військових закладах вищої освіти з метою розвитку фізичних якостей та покращання функціонального стану у курсантів-майбутніх офіцерів Десантно-штурмових військ Збройних сил України для забезпечення ефективності їх військово-професійної (бойової) діяльності у ході виконання завдань за призначенням. Здійснено аналіз теоретико-методичних основ використання кросфіту у системі фізичного виховання курсантів-десантників; досліджено мотиваційні аспекти, стан і динаміку показників фізичної підготовленості, соматичного здоров’я курсантів-десантників; визначено критерії оцінювання навчальних досягнень курсантів-десантників на заняттях кросфітом у процесі фізичного виховання; розроблено, обґрунтовано методику розвитку фізичних якостей курсантів-десантників засобами кросфіту у процесі фізичного виховання та експериментально доведено її ефективність. Методика містить цільову, навчально-методичну та діагностично-корегувальну складові та спрямована на забезпечення формування високого рівня фізичної готовності курсантів-десантників до ефективного виконання завдань майбутньої військово-професійної (бойової) діяльності. Доведено ефективність розробленої методики, порівняно з традиційною методикою проведення занять із фізичного виховання, щодо формування фізичної готовності майбутніх офіцерів Десантно-штурмових військ Збройних сил України.
Диссертация посвящена проблеме совершенствования образовательного процесса по физическому воспитанию в военных учреждениях высшего образования с целью развития физических качеств и улучшения функционального состояния у курсантов-будущих офицеров Десантно- штурмовых войск Вооруженных сил Украины для обеспечения эффективности их военно-профессиональной (боевой) деятельности в ходе выполнения задач по назначению. Осуществлен анализ теоретико-методических основ использования кроссфита в системе физического воспитания курсантов- десантников; исследованы мотивационные аспекты, состояние и динамика показателей физической подготовленности, соматического здоровья курсантов- десантников; определены критерии оценивания учебных достижений курсантов-десантников на занятиях кроссфитом в процессе физического воспитания; разработана и обоснована методика развития физических качеств курсантов-десантников средствами кроссфита в процессе физического воспитания, и экспериментально доказана ее эффективность. Методика содержит целевую, учебно-методическую и диагностически-коррекционную составляющие и направлена на обеспечение формирования высокого уровня физической готовности курсантов-десантников к эффективному выполнению задач будущей военно-профессиональной (боевой) деятельности. Доказана эффективность разработанной методики, по сравнению с традиционной методикой проведения занятий по физическому воспитанию, по формированию физической готовности будущих офицеров Десантно-штурмовых войск Вооруженных сил Украины.
The dissertation is devoted to the problem of improving physical education process at military higher educational institutions in order to develop physical qualities and improve the functional condition of cadets, who are future officers of the Air Assault Forces of the Ukrainian Armed Forces, to ensure the efficiency of their military professionalactivities. The object of the research is the physical education system of the cadets of military higher educational institutions. The first chapter «Theoretical and methodical principles of CrossFit in the physical education system of paratrooper cadets» analyzes the modern professional activities of the military personnel of the Air Assault Forces, taking into account the experience of hostilities in eastern Ukraine, reveals the role of physical education in improving professional activity of the military personnel of the Ukrainian Air Assault Forces, characterizes CrossFit as an effective means of physical education for the military personnel of the Air Assault Forces, establishes the basics of the physical qualities development of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of physical education. It was determined that the modern combat activity of the Ukrainian Air Assault Forces requires a high level of physical qualities development because it involves long-lasting foot marches in full gear, accelerated marching with additional load, a large amount of manual work, loading ammunition on machinery, overcoming artificial and natural obstacles, that is it has a clear motor component. One of the modern and effective means of paratrooper cadets’ physical education may be Crossfit, which has some advantages in comparison with the traditional means of forming the paratroopers’ physical readiness to perform tasks. The second chapter «Scientific and theoretical substantiation and development of methodology for the physical qualities development of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of physical education» reveals scientific methods and organization of research, studies motivational priorities of paratrooper cadets in the process of CrossFit training, presents the results of the initial stage of the pedagogical experiment on the influence of CrossFit on the development of physical qualities and functional capabilities of cadets in the training process. The study of the motivational aspects of paratrooper cadets shows that the vast majority of cadets are convinced that CrossFit promotes the development of physical qualities and volitional, the improvement of health, functional capabilities of the body, training and future combat activities. A comparative analysis of the physical qualities level of the cadets who were engaged in CrossFit and cadets who were training according to the current system of physical education showed a positive effect of CrossFit on the physical fitness level of the future paratroopers. Thus, the results of senior CrossFit cadets were significantly better in all the studied exercises. This confirms the universality of Crossfit in the development of physical qualities and indicates the possibility of using it to form the physical readiness for combat activities of the future officers of the Air Assault Forces. On the basis of the conducted research, the methodology for the physical qualities development of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of physical education is substantiated. The key features of the methodology are outlined further. All physical education classes in the process of cadets’ training included the use of CrossFit at the end of the main part. The duration of the CrossFit complex depended on the year of study and provided 8–10 minutes for the 1st-year cadets, 10–15 minutes – the 2nd- year cadets, 15–20 minutes – the 3rd-year cadets, 20–30 min – the 4th-year cadets. The content of complexes, formed on the basis of CrossFit tools depended on the subject of classes (gymnastics and athletic training, accelerated movement and field- and-track athletics, overcoming obstacles, hand-to-hand training, sports and active games, complex classes, etc.) and the tasks of the main part of the class. Dosing of loads during the CrossFit exercises was carried out taking into account the year of study, the subject of the class, the physical fitness level of the cadets, and the load of the main part of the class. The third chapter «The efficiency assessment of the methodology for the physical qualities development of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of physical education» substantiates the criteria for the evaluation of the academic achievements of paratrooper cadets by means of CrossFit in the process of physical education and presents the results of the formative stage of the pedagogical experiment. The efficiency assessment of the developed methodology showed its more positive effect, in comparison with the current methodology of physical education, concerning the improvement of the development of the physical qualities of cadets. The introduction of the methodology for developing physical qualities of paratrooper cadets using CrossFit to the physical education process at the Military Academy (Odesa) shows its greater efficiency in comparison with the current physical education classes methodology in terms of the physical readiness formation of the officers of the Air Assault Forces to future combat activities, that confirms the results of the formative stage of the pedagogical experiment. Thus, at the end of the study, a significantly better development level of the physical qualities of the EG cadets in comparison with the CG was recorded, according to the results of the 100 m run, pull-ups, overcoming the obstacle course and 3 km run. In addition, at the end of the formative phase of the pedagogical experiment, the EG cadets had significantly better functional abilities than the CG cadets in terms of body mass, life, power, and Robinson indices, physical condition, and the level of physical health.