Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методика реалізації принципу наступності у навчанні природознавства і фізики в основній школі

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Волинець, Тетяна Василівна
dc.date.accessioned 2020-11-29T15:00:20Z
dc.date.available 2020-11-29T15:00:20Z
dc.date.issued 2020
dc.identifier.citation Волинець, Тетяна Василівна. Методика реалізації принципу наступності у навчанні природознавства і фізики в основній школі : автореф. дис. ... канд. пед. наук : 13.00.02 – теорія та методика навчання (фізика) / Волинець Тетяна Василівна ; [наук. консультант Сиротюк Володимир Дмитрович] ; М-во освіти і науки України, Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2020. - 20 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32135
dc.description.abstract У дисертації вперше запропоновано методичні засади реалізації принципу наступності в навчанні природознавства і фізики в закладах середньої освіти ІІ ступеня в рамках позакласної роботи. Доведено, що така форма організації освітнього процесу дає можливість вчасно його відкоригувати з метою забезпечення ефективної адаптації учнів до вивчення фізики, створити сприятливі умови для переходу від однієї освітньої ланки до іншої. Вперше запропоновано критерії відбору змісту і методів навчання у ході засвоєння учнями фізичної компоненти природничої освітньої галузі на основі пропедевтичних знань, одержаних на попередніх освітніх етапах. Розроблено факультативний курс «Фізична абетка», спрямований на пропедевтичну підготовку учнів до вивчення фізики у 7-му класі та на пропагування фізичних знань серед учнів 5-го класу і обґрунтований з урахуванням дидактичних вимог горизонтальної та вертикальної наступності при вивченні фізичних понять та явищ. Розроблено компакт-диск з медіа-супроводом, використання якого забезпечує інноваційну спрямованість освітнього процессу та дозволяє удосконалити підходи до засвоєння елементів фізичних знань у процесі вивчення учнями навчального предмета «Природознавство» через систему теоретичних та практичних знань, що передбачають залучення учнів до пошуково-дослідницької, експериментаторської та творчої діяльності. ua
dc.description.abstract В диссертации впервые предложены методические основы реализации принципа преемственности в обучении природоведения и физики в учреждениях среднего образования ІІ степени в рамках внеклассной работы. Доказано, что такая форма организации образовательного процесса дает возможность вовремя его откорректировать с целью обеспечения эффективной адаптации учащегося к изучению физики, создать благоприятные условия для перехода от одного образовательного звена к другому. Впервые предложены критерии отбора содержания и методов обучения в процессе усвоения учащимися физической компоненты естественнонаучной отрасли образования на основе пропедевтических знаний, полученных на предыдущих образовательных этапах. Разработан факультативный курс «Физическая азбука», направленный на пропедевтическую подготовку учащихся к изучению физики в 7-м классе и на пропаганду физических знаний среди учеников 5-го класса, обоснованный с учетом дидактических требований горизонтальной и вертикальной преемственности при изучении физических понятий и явлений. Разработан компакт-диск с медиа-сопровождением, использование которого обеспечивает инновационную направленность образовательного процесса и позволяет усовершенствовать подходы к усвоению элементов физических знаний в процессе изучения учащимися учебного предмета «Природоведение» через систему теоретических и практических знаний, предусматривающих привлечение учащихся к поисково-исследовательской, экспериментальной и творческой деятельности. ua
dc.description.abstract The thesis is dedicated to the problem of implementing the principle of continuity in teaching of environmental science and physics in institutions of secondary education of the II degree. The thesis analyzes the scientific, psychological, pedagogical and methodological work, on the basis of which the essence of the concept of the principle of continuity in teaching is revealed, the main problems and contradictions arising on the way of implementing the principle of continuity of teaching environmental science and physics in secondary education institutions of the II degree are revealed, conclusions are formulated regarding the need to implement the principle of continuity in teaching environmental science and physics to ensure the integrity and continuity of education. In the process of the thesis research, the main drawbacks in the subject competence of students studying physics in the course of environmental science were highlighted, which lead to the violation of the principle of continuity in teaching physics in institutions of secondary education of the second degree. They include subject and general educational ones. For the first time, the thesis proposes the methodological foundations for the implementation of the principle of continuity in teaching environmental science and physics in institutions of secondary education of the second degree within the framework of extracurricular activities. It has been proven that this form of organization of the educational process makes it possible to correct it in time in order to ensure effective adaptation of a student to the study of physics, to create favorable conditions for the transition from one educational link to another. For the first time, the criteria for the selection of the content and methods of teaching in the process of students’ mastering of the physical component of the scientific educational branch of education are proposed on the basis of propaedeutic knowledge obtained at the previous educational stages. For the first time, an interpretation of the concept of "the principle of continuity in the teaching of science and physics" based on the integration of horizontal and vertical forms of continuity. By this principle we mean the general didactic principle of acquiring knowledge of skills and abilities, which in relation to the teaching of physics requires constant provision of consistent and continuous semantic connection between individual stages and levels of learning, and within each component of the educational process to ensure expansion, deepening and improvement of acquired in the previous course of natural sciences, knowledge, skills and abilities, as well as their logical development by further mastering the content, forms and methods of educational and cognitive activities. The components of the implementation of the principle of continuity in the teaching of natural sciences and physics in secondary schools of the second degree are determined. It has been proved that the 5th grade science course is a necessary link in the integral system of the Natural Sciences educational field, which is sufficiently able to prepare students for the beginning of studying a systematic physics course in 7th-9th grades. For the first time the model of realization of continuity in formation of knowledge on physics at studying of natural sciences and physics in establishments of secondary education of the II degree is offered. An optional course "Physical ABC" has been developed, aimed at the propaedeutic preparation of students for the study of physics in the 7th grade and the promotion of physical knowledge among students of the 5th grade, designed in line with the didactic requirements of "horizontal" and "vertical" continuity in the study of physical concepts and phenomena. A CD with variety of media materials has been developed, the use of which provides an innovation-related educational process and allows to improve approaches to the assimilation of elements of physical knowledge in the process of studying the subject " Environmental Science " by students through a system of theoretical and practical knowledge, providing for the involvement of students in exploratory, experimental and creative activities. It is proved that the introduction of the developed methodological approaches to the implementation of the principle of continuity in teaching environmental science and physics in secondary education institutions of the II degree, in the conditions of a continuous education system, contributes to an increase in the level of subject competence of students in physics at each stage of the scientific educational branch of education. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject освітня галузь «Природознавство» ua
dc.subject наступність в навчанні природознавства і фізики ua
dc.subject горизонтальна і вертикальна наступність ua
dc.subject пізнавальна активність ua
dc.subject факультативаний курс ua
dc.subject компакт-диск із медіа-супроводом ua
dc.subject образовательная отрасль «Природоведение» ua
dc.subject преемственность в обучении природоведения и физики ua
dc.subject горизонтальная и вертикальная преемственность ua
dc.subject познавательная активность ua
dc.subject факультативный курс ua
dc.subject компакт-диск с медиа-сопровождением ua
dc.subject educational branch "Natural science" ua
dc.subject continuity in teaching of environmental science ua
dc.subject of physics ua
dc.subject horizontal and vertical continuity ua
dc.subject cognitive activity ua
dc.subject optional course ua
dc.subject CD with media support ua
dc.subject.classification 373.5.016-044.46:[502:53](043.3) ua
dc.title Методика реалізації принципу наступності у навчанні природознавства і фізики в основній школі ua
dc.title.alternative Методика реализации принципа преемственности в обучении природоведения и физики в основной школе ua
dc.title.alternative Methodology for the implementation of the principle of continuity in teaching environmental science and physics in institutions of secondary education ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу