У статті розглядається факт функціональних можливостей
латини як предмета в професійній підготовці майбутніх фахівців природничих
наук. Метою вивчення латинської мови у вищих навчальних закладах є
підготовка спеціалістів природничого профілю , здатних грамотно вживати
термінологію з ботаніки, зології, хімії та анатомії на практиці.
Сьогодні латинська мова є єдиною професійною мовою ботаніків, зоологів,
лікарів та юристів у всьому світі. Як свідчить міжнародний досвід, здатність до
діалогу мовою наукової термінології значно спрощує міжнародні контакти,
дозволяючи ботанікам, зоологам і медикам легко і швидко розуміти один одного.
The article deals with the fact of functional possibilities of Latin as a
subject in professional training of would-be specialists to be in Natural Science. The
purpose of studying Latin in higher educational establishments is to train specialists
of natural sciences who are able to use terminology in botany, zoology, chemistry and
anatomy competently in practice.
Latin today is the only professional language of botanists, zoologists, physicians
and lawyers around the world. As international experience shows, the ability to
dialogue in the language of scientific terminology greatly simplifies international
contacts, allowing botanists, zoologists, and physicians understand each other easily
and quickly.