Дисертацію присвячено проблемі формування піаністичної виконавської
майстерності майбутніх вчителів музичного мистецтва Китаю під час здобуття
професійної освіти у педагогічних університетах України.
За допомогою аналізу проблеми формування виконавської майстерності в
теорії та методиці музичного виконавства ми вивили й охарактеризували
особливості її розв’язання на кожному етапі розвитку музичного виконавства.
Дослідження процесу сучасної підготовки студентів у педагогічних
університетах України дозволило визначити існуючі особливості
фортепіанного навчання майбутніх педагогів-музикантів з Китаю.
Диссертация посвящена проблеме формирования пианистического
исполнительского мастерства будущих учителей музыкального искусства
Китая во время получения профессионального образования в педагогических
университетах Украины.
С помощью анализа проблемы формирования исполнительского
мастерства в теории и методике музыкального исполнительства мы выявили и
охарактеризовали особенности ее решения на каждом этапе развития
музыкального исполнительства. Исследование процесса современной
подготовки студентов в педагогических университетах Украины позволило
определить существующие особенности фортепианного обучения будущих
педагогов-музыкантов из Китая.
В диссертации уточнено содержание понятия «исполнительское
мастерство», изложено понимание его сущности и структуры. Мотивационноволевой, когнитивно-ценностный и творческо-деятельностный компоненты,
выделенные в структуре исследуемого феномена, обусловили ведущие
направления совершенствования процесса обучения игре на фортепиано
китайских студентов музыкально-педагогических факультетов украинских
вузов.
Определено состояние, критерии, показатели и уровни сформированности
исполнительского мастерства студентов. С целью оптимизации процесса
формирования исполнительского мастерства будущих учителей музыкального
искусства Китая в педагогических университетах Украины определены и
обоснованы целесообразные методологические подходы, общедидактические и
специальные принципы, педагогические условия и методы. Ориентиром в организации экспериментального обучения китайских студентов стала
разработанная автором педагогическая модель. Полученные результаты
исследования доказывают продуктивность предложенной системы
формирования исполнительского мастерства будущих педагогов-музыкантов и
ее значимость для дальнейшего совершенствования теории и практики
художественного образования.
The dissertation is devoted to the problem of formation of the pianist
performing skill of future teachers of musical art of China during the acquisition of
professional education in the pedagogical universities of Ukraine.
By analyzing the problem of the formation of performing skills in the theory
and method of musical performance, we drew out and characterized the peculiarities
of its solution at each stage of the development of musical performance. The study of
the modern training of students at Ukrainian pedagogical universities has made it
possible to determine the existing peculiarities of piano learning for future music
teachers from China.
The content of the concept of "performing skill" is specified in the dissertation,
understanding of its essence and structure is stated. Motivational-volitional,
cognitive-value, and creative-activity components, distinguished in the structure of
the phenomenon under study, have led to the leading direction in improving the
process of learning the game of piano playing by Chinese students of musicalpedagogical faculties of Ukrainian universities.
The state, criteria, indicators and levels of formation of students' performing
skills are determined. In order to optimize the process of forming the performing arts
of future teachers of Chinese musical art in pedagogical universities of Ukraine,
appropriate methodological approaches, general-pedagogical and special principles,
pedagogical conditions and methods are determined and grounded. The leader in the
organization of experimental teaching of Chinese students was developed by the
author pedagogical model. The obtained results of the research prove the
performance of the proposed system for the formation of performing skills of future
musicians-musicians and its significance for further improvement of the theory and
practice of artistic education.