Дисертаційне дослідження присвячено актуальній проблемі формування
виконавської уваги майбутніх учителів музичного мистецтва в процесі
фортепіанної підготовки. Здійснено огляд загальнонаукових концепцій уваги та
проаналізовано стан науково-методичної розробки досліджуваної проблеми.
Висвітлено класифікацію видів уваги, схарактеризовано її властивості та
функції. Уточнено феномен «виконавська увага», його зміст і компонентну
структуру. У дослідженні виконавську увагу визначено як складний психічний
феномен, що спрямовує та супроводжує пізнавальні процеси музикантавиконавця, відображуючи динаміку їх перебігу на різних етапах роботи над
музичним твором, і виявляється в зосередженості упродовж пошуку, деталізації
та реалізації власної виконавсько-інтерпретаційної концепції. Конкретизовано
алгоритм розгортання музично-виконавського процесу та визначено сфери
прояву виконавської уваги на кожному з його етапів. Виявлено потенціал
навчальних дисциплін фортепіанної підготовки у формуванні виконавської
уваги та розкрито специфіку її формування під час різних видів музичновиконавської діяльності (сольного виконання, самостійної роботи над музичним твором, читання з аркушу, акомпанування, транспонування,
ансамблева гра).
Розроблено критерії та показники оцінювання, методику діагностики та
схарактеризовано рівні сформованості виконавської уваги майбутнього вчителя
музичного мистецтва. Розроблено організаційно-методичну модель, що
включає мету, завдання, підходи,принципи, педагогічні умови, етапи, методи та
форми роботи, педагогічний результат. Обґрунтовано вагомість застосування
аксіологічного, діяльнісного, індивідуально-диференційного підходів.
Експериментально доведено ефективність поетапної методики
формування виконавської уваги майбутніх учителів музичного мистецтва.
Диссертационное исследование посвящено актуальной проблеме
формирования исполнительского внимания будущих учителей музыкального
искусства в процессе фортепианной подготовки. Осуществлен обзор
общенаучных концепций внимания и проанализировано состояние научнометодической разработки исследуемой проблемы. Освещена классификация
видов внимания, охарактеризованы его свойства и функции. Уточнен феномен
«исполнительское внимание», его содержание и компонентная структура. В
исследовании исполнительское внимание понимается как сложный
психический феномен, который направляет и сопровождает познавательные
процессы музыканта-исполнителя, отражая динамику их протекания на разных
этапах работы над музыкальным произведением, и проявляется в
сосредоточенности на поиске, детализации и реализации собственной
исполнительско-интерпретационной концепции. Конкретизирован алгоритм
развертывания музыкально-исполнительского процесса и определены сферы
проявления исполнительского внимания на каждом из его этапов. Выявлено
потенциал учебных дисциплин фортепианной подготовки в формировании
исполнительского внимания и раскрыта специфика его формирования в
различных видах музыкально-исполнительской деятельности (сольном
исполнении, самостоятельной работе над музыкальным произведением, чтении
с листа, аккомпанировании, транспонировании, ансамблевой игре).
Разработаны критерии и показатели оценивания, методика диагностики и
охарактеризованы уровни сформированности исполнительского внимания
будущего учителя музыкального искусства. Разработана организационно-методическая модель, включающая цель, задачи, подходы, принципы,
педагогические условия, этапы, методы и формы работы, педагогический
результат. Обоснована необходимость применения аксиологического,
деятельностного, индивидуально-дифференцированного подходов.
Экспериментально доказана эффективность поэтапной методики
формирования исполнительского внимания будущих учителей музыкального
искусства.
The dissertation research is devoted to the actual problem of forming the
attention of future music teachers in the process of piano preparation. The general
scientific concepts of attention are reviewed and the state of scientific and methodical
development of the studied problem is analyzed. The classification of vigilance,
characterized by its property and function is shown. The phenomenon of
"performance attention", its content and component structure have been clarified. In
the study, performer's attention is defined as a complex psychic phenomenon that
guides and accompanies the cognitive processes of a musician-performer, reflecting
the dynamics of their course at different stages of work on a musical work, and
manifests itself in the focus throughout the search, detailing and realization of their
own performing-conceptual interpretation. The algorithm of unfolding of the musicperforming process is specified and the spheres of manifestation of performing
attention at each of its stages are defined. The potential of piano training in the
formation of performing attention has been revealed and the specifics of its formation
during various types of musical performing activity (solo performance, independent
work on a piece of music, reading from a sheet, accompaniment, transposition,
ensemble playing) have been revealed.
Criteria and indicators of assessment, diagnostic methodology and levels of
formation of performing attention of future teacher of music art have been developed.
The organizational-methodical model is developed, which includes the purpose,
tasks, approaches, principles, pedagogical conditions, stages, methods and forms of
work, pedagogical result. The importance of using axiological, activity, individualdifferential approaches is substantiated.
The efficiency of the step-by-step method of forming the performing attention
of future music teachers has been experimentally proved.