Виявлено, теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено
педагогічні умови формування готовності майбутніх фітнес-тренерів до
професійної діяльності у фітнес-індустрії (урахування у змісті підготовки
майбутніх фітнес-тренерів сучасних особливостей ринку праці у фітнес-індустрії; активізація навчально-пізнавальної діяльності майбутніх фітнес-
тренерів за рахунок впровадження інноваційних освітніх технологій; залучення
майбутніх фітнес-тренерів до використання сучасних засобів інформаційно-комунікаційних технологій у професійній діяльності, пов’язаній з фітнесіндустрією).
Розроблено модель формування готовності майбутніх фітнес-тренерів до
професійної діяльності у фітнес-індустрії, яка включає мету та завдання,
базується на засадах методологічних підходів (компетентнісного,
акмеологічного, аксіологічного та системного) та принципів, ґрунтується на
теоретичній, практичній, контекстно-науковій та особистісно-розвивальній
підготовці, а також на відповідних структурних компонентах, критеріях,
показниках і рівнях, враховує відповідні форми, методи і засоби, в якій
результатом визначено сформована готовність майбутніх фітнес-тренерів до
професійної діяльності у фітнес-індустрії;
Уточнено зміст понять «формування готовності майбутніх фітнес-тренерів
до професійної діяльності у фітнес-індустрії», «готовність майбутніх фітнес-тренерів до професійної діяльності у фітнес-індустрії» та «фітнес-індустрія».
The pedagogical conditions for the formation of the readiness of the future
fitness trainers for professional activities in the fitness industry have been identified,
theoretically substantiated, and experimentally verified (modern labor market features
in the fitness industry are taken into account in the content of preparing future fitness
trainers; intensification of the educational and cognitive activities of the future fitness
trainers in the result of the introduction of innovative educational technologies,
attracting future fitness trainers to use modern means of information and
communication technologies in professional activities related to the fitness industry).
A model has been developed for the formation of the readiness of the future
fitness trainers for professional activities in the fitness industry, including goals and
objectives. The model is based on the principles of methodological approaches
(competency-based, acmeological, axiological and systemic) based on theoretical,
practical, contextual-scientific and personality-developmental training, as well as on
the corresponding structural components, criteria, indicators and levels. The model
takes into account the appropriate forms, methods and means, the result is the
preparedness of the future fitness trainers for professional activities in the fitness
industry.
The content of the concepts «formation of the readiness of the future fitness
trainers for professional activities in the fitness industry», «readiness of the future
fitness trainers for professional activities in the fitness industry» and «fitness
industry» was clarified.
The formation of the readiness of the future fitness trainers for professional
activities in the fitness industry is considered as a holistic process that is carried out
in higher education institutions with the aim of obtaining students the qualifications
to provide effective services for the development of motor abilities, morphofunctional
conditions for successful performance at sports competitions and rehabilitation, by
conducting specially organized fitness programs.
The readiness of the future fitness trainers for the professional activities in the
fitness industry is considered by us as a holistic integrative characteristic of a person,
which is based on a system of professional and value orientations, which will allow
graduates of higher educational institutions to quickly discover the environment of
the fitness industry and successfully develop in their professional activities.
The fitness industry is considered as a service industry, a set of various subjects
of fitness activities (fitness clubs, fitness centers, sports clubs, studios, sports and
fitness centers, health centers, gyms) that provide fitness services to attract a healthy
lifestyle , support, preservation and strengthening of human health, as well as
achieving high sports results.
The structure of readiness (motivational-axiological, intellectual, procedural,
personal and evaluative-reflective components) of future fitness trainers for
professional activities in the fitness industry has been improved; criteria
(motivational, informational, cognitive, activity-creative, personal and reflective) and
indicators that made it possible to assess the level of formation of the readiness of
future fitness trainers for professional activities in the fitness industry; forms,
methods and means of forming the readiness of future fitness trainers for professional
activities in the fitness industry.
Scientific provisions on the design of the content of the formation of the
readiness of the future fitness trainers for professional activities in the fitness industry
received further development.