У дисертації здійснено теоретичне узагальнення і запропоновано нове вирішення проблеми формування художньо-комунікативної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва. Художньо-комунікативна культура майбутнього вчителя музики розглядається у дослідженні, як інтегративна якість, що обумовлює його здатність до встановлення емоційно-психологічного контакту з учнем, перетворення художньо-навчальної взаємодії у культуротворчий процес, визначає вектор ного гуманістичної спрямованості на усвідомлення, переосмислення і корекцію власного суб’єктивного розвитку та реалізації упроцесі спілкування з мистецтвом унікального особнстісно- творчого потенціалу учня. Визначено структуру художньо-комунікативної культури майбутнього вчителя музики, що включає мотиваційно-погребовий, пізнавально-компетентнісний, регулятивно-конативний, рефлексивно-оцінний та творчо-презентативнпй компоненти. Теоретичною основою дослідження виступає екзистепційно-рефлексивний підхід. Обгрунтовано методичну систему формування художньо-комунікативної культури майбутнього вчителя музичного мистецтва, що грунтується на впровадженні провідних наукових підходів (культурологічного, синергетичного, особистісно-орієнтованого, діяльнісного, діалогічного, компетентнісного, аксіологічного, системного)! охоплює цільовий, теоретичний, змістовий, процесуально-методичний та оцінно-результативний складники. Експериментально підтверджено ефективність методичної системи формування художньо-комунікативної культури, доцільність її впровадженняу практику підготовки майбутнього вчителя музики.
В диссертации представлено теоретическое обоснование и предлагается новое решение проблемы формирования художественно-коммуникативной культуры будущего учителя музыкального искусства. Художественно-коммуникативная культура будущего учителя музыки рассматривается в исследовании как интегративное качество, которое обуславливает его способность к установлению эмоционально-психологического контакта с учеником, превращению художественно-педагогической деятельности в культуротворческий процесс, определяет вектор его гуманистической направленности на осознание, переосмысление и коррекцию собственного субъективного развития и реализации в процессе общения с искусством уникального личностно-творческого потенциала ученика.
Определена структура художественно-коммуникативной культуры будущего учителя музыки, включающая мотивационно-потребностный, иознавательно-компетентностный, регулятивно-конативний, рефлексивно- оценочный и творчески-презентативный компоненты. Теоретической основой исследования является экзистенциально-рефлексивный подход. Обоснованно методическую систему формирования художественно-коммуникативной культуры будущего учителя музыкального искусства, которая основывается на внедрении ведущих научных подходов (культурологического, синергетического, личностно-ориентированного, деятельностного, диалогического, компетентностного, аксиологического, системного) и охватывает целевой, теоретический, содержательный, процессуально-методический и оценочно-результативный компоненты. Результаты экспериментальной работы подтвердили эффективность методической системы формирования художественно-коммуникативной культуры, целесообразность ее применения в практике подготовки будущего учителя музыки.
The thesis considers the issue of forming artistic and communicative culture in a future music teacher. Artistic and communicative culture of a future musical teacher is analyzed as an integrative quality, which reveals the ability to gain emotional and psychological contact with students, turning artistic and pedagogical activity into a- culture creating process, determines humanistic direction to acknowledgement, rethinking and correction of self-subjective development and realization in process of communicating with art of unique personal creative potential of a student.
There was described the structure of artistic and communicative culture in future musical teacher, including motivational, necessital, cognitive, regulative, connotative, reflective, evaluative, creative and representative components.
The theoretical basis of forming artistic and communicative culture in a future music teacher is an existential and reflexive approach, developed in process of the research. It is a system of scientific and pedagogical settings to provide artistic and creative interaction between a teacher and student, based upon actualization, constructing and deepening of such relations in artistic dialogue space, where the bases of subjectness, mutual value, mutual respect and coworking are most fully realized. Existential and reflexive strategy of musical studies supposes backing upon valuable aspects of learning interaction, allows the teacher to concentrate not only on his own feelings, but also to ‘include’ personally valuable experience of a student into the process of artistic communication. Effectiveness of musical teaching in this context is reached through encouraging the student to recognize his own feelings on what is personally important to him in art, and also tolerant attitude to artistic feelings of «The Other».
The existential and reflexive approach caused the development of methodical system, which includes targeting, theoretical, content, processive. methodical and value resultative components. Targeting component of the methodical system supposes the designation of aim and tasks of forming artistic and communicative culture in a future musical art teacher: forming of student’s readiness to musical educational activity at school (aim) and development of ability to productively interact with students; forming of artistic thesaurus, managing methods of creating positive and creative atmosphere in musical educational process, actualization of humanistic directness of the personality (tasks).
Theoretical component of the methodical system is represented by such principles of forming artistic and communicative culture in a future musical teacher: providing possibilities for teachers and students to choose alternatively between artistic and communicative behavior strategies; achieving harmony in intellectual and emotional ‘background’ interaction; actualization of dialectical unity of ethical and esthetical bases in mastering the art by students; orientation to the value of «culture dialogue»; identities of laying aims in artistic and communicative actions of a teacher and student. These principles in interaction and interdependence make possible the systemic definition of pedagogical conditions, methods, means, ways and forms of organizing artistic and communicative students’ activities in process of musical studies.
The content component of methodical system is oriented onio developing students’ erudition in culturological basis of artistic and creative interaction of educational process subject; it includes: sources of forming contents (the Law of Ukraine On Higher Education, branch standards of higher education, culture creating context of artistic and learning space in higher educational institutions) and factors of constructing contents (development of special learning methodical equipment): special course «Basic forming artistic and communicative culture in future musical teacher», renewed work programs in students’ pedagogical practice; author’s project creative multimedia complex «Forming positive artistic and communicative image of future musical teacher».
Processual and methodical component of the proposed system includes definition of pedagogical conditions (activating future musical teachers’ ability to show congruent behavior in process of interaction with the teacher; providing subjectness of pedagogue and student in process of communicating with art; systematic implement of situations «mutual feelings - acknowledgement» artistic and communicative actions «here and now»; direction of learning process onto establishing spiritual and creative contact between teacher and student in process of artistic communication; stimulating the communicative flexibility of students in constructive certain artistic and communicative tactics) and learning rating blocks of methodical equipment in forming artistic and communicative culture in future musical teacher. Motivational and stimulating block is aimed on activation in students the will to master artistic and communicative culture, the aim of adaptive and regulative one is to enrich artistic and communicative competencies in students, reflexive and analytical is oriented on engaging students to adequate self-estimation of the course and results of intersubjectal artistic and creative interaction, creative and actualizing block provides development of students’ ability to make up their own strategies of artistic and creative interaction. Each of those blocks includes methods,
42
techniques, forms of cooperation with students («brain drain»-like discussions, media-presentations, artistic web-dialogue), and also elements of diagnosing and self- diagnosing the students (self-reports about passing pedagogical practices, test self- evaluation cards, individual digital portfolio etc.). There is provided a certain sequence of applying the defined module-rating blocks according to organizational and accomodational, learning and cumulative, corrective and conventional, project and presentation steps.
Evaluative and resultative component of methodical system creates basis for comparing and adjusting results of educational methodical equipment of artistic and communicative students' activities with tasks, formed in targeting component of the model. The results of experimental work proved the effectiveness and appropriateness of implementing this methodical system in practical training of a future musical art teacher.