У дисертації досліджено проблему формування вокально-мовленнєвої
культури майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки. Здійснено
аналіз теоретико-методологічного підґрунтя процесу формування вокальномовленнєвої культури майбутніх учителів музики. Встановлено, що в
українській музично-педагогічній практиці існують значні резерви, щодо
вдосконалення методики роботи з формування вокально-мовленнєвої
культури, складової вокально-виконавської культури. Визначено зміст,
специфіку та сутність (авторське тлумачення) поняття «вокально-мовленнєва
культура майбутнього вчителя музики», а саме: це важлива особистіснозначуща якість фахівця, що характеризується сплавом надбаних та
удосконалених індивідуально-особистісних та професійних якостей в
аспекті вокально-технологічних досягнень, виступає уніфікатором
педагогічної та виконавської складових фахової підготовки майбутнього
вчителя музики, як носія та ретранслятора мистецьких цінностей. Приділено
увагу форматуванню нового особистісно-професійного утворення – вчитель музики новітнього формату – освітянин-універсал, здатний до творчовиконавського спрямування у професійній реалізації.
Обгрунтовано структурні компоненти вокально-мовленнєвої культури
майбутніх учителівмузики, визначено основні принципи, критерії і показники
в оцінюванні сформованості вокально-мовленнєвої культури майбутніх
учителів музики. Розроблено методику формування вокально-мовленнєвої
культури майбутніх учителівмузики. Розроблено педагогічні умови та модель
формування вокально-мовленнєвої культури майбутніх учителів музики у
процесі фахової підготовки. Експериментально перевірено ефективність
запропонованої методики формування вокально-мовленнєвої культури
майбутніх учителів музики у процесі фахової підготовки.
В диссертации исследована проблема формирования вокально-речевой
культуры будущих учителей музыки в процессе профессиональной
подготовки. Осуществлен анализ теоретико-методологической основы
процесса формирования вокально-речевой культуры будущих учителей
музыки. Установлено, что в украинском музыкально-педагогической практике
существуют значительные резервы, по совершенствованию методики работы
по формированию вокально-речевой культуры, составляющей вокальноисполнительской культуры. Определены содержание, специфика и сущность
(авторское толкование) понятия «вокально-речевая культура будущего
учителя музыки», а именно: это важное личностно-значимое качество
профессионала которое характеризуется сплавом приобретенных и
усовершенствованных индивидуально-личносных и профессиональных
качеств в аспекте вокально-технологических достижений, выступает
унификатором педагогической и исполнительской составляющих
профессиональной подготовки будущего учителя музыки, носителя и
ретранслятора ценностей искусства. Уделяется внимание форматированию
нового личностно-профессионального образования – учитель музыки
новейшего формата – педагог универсал, подготовленный к творческоисполнительскому направлению в профессиональной реализации.
Обоснованно структурные компоненты вокально-речевой культуры
будущих учителей музыки, определены основные принципы, критерии и
показатели в оценке сформированности вокально-речевой культуры будущих
учителей музыки. Разработана методика формирования вокально-речевой культуры будущих учителей музыки. Разработаны педагогические условия и
модель формирования вокально-речевой культуры будущих учителей музыки
в процессе профессиональной подготовки. Экспериментально проверена
эффективность предложенной методики формирования вокально-речевой
культуры будущих учителей музыки в процессе профессиональной
подготовки.
The dissertation presents the results of the study of the formation of vocal and
speech culture of future music teachers in the process of professional preparation.
The process of formation of vocal and speech culture takes place during the course
of vocal training, which accompany all stages of work on vocal work. The
phenomenon of vocal and speech culture from the point of view of physiology,
psychology, pedagogy, music pedagogy is proved, which proves its universal
interdisciplinary potential and determines the paradigmatic concept of research.
Formation of vocal and speech culture is presented as an attribute of
pedagogical, methodical, vocal-performing and vocal-speaking perfection of
specialists. Meanwhile, it is shown that at the stage of integration of the national
higher education system into the European educational space the problem of forming
the culture of future music teachers in higher pedagogical school makes special
sense. It is theoretically substantiated and shown that the vocal and speech culture
of future music teachers, means the personality-significant quality of a specialist,
characterized by an alloy of acquired and improved individual-personal and
professional qualities in the aspect of vocal and technological achievements and are
unified music as a carrier and repeater of artistic values.
The structural components of the vocal and speech culture of future music
teachers are justified, the basic principles, criteria and indicators in assessing the
formation of the vocal and speech culture of future music teachers are determined.
A technique for the formation of vocal and speech culture of future music teachers
has been developed. Pedagogical conditions and a model for the formation of vocal
and speech culture of future music teachers in the process of training have been
developed. The effectiveness of the proposed methodology for the formation of
vocal and speech culture of future music teachers in the process of training has been
experimentally verified.