Метою статті є комплексне дослідження, на основі документальних і наративних
джерел, зокрема й джерел особового походження, життєвого шляху, наукової, викладацької та
громадської діяльності української вченої-археолога, краєзнавця і педагога – Надії Михайлівни Кравченко
(1935-2001). Автори простежують основні етапи біографії вченої, аналізують її різнопланову наукову,
педагогічну та громадську діяльність, окреслюють складові феномену Н. М. Кравченко як людини,
дослідниці-археолога, викладача й наставниці. Висновки. Найціннішим і найвагомішим у багаторічній науково-педагогічній
праці Н. М. Кравченко було вміння пробудити й розвинути у своїх учнях життєве покликання.
Н. М. Кравченко навчала студентів головному – постійно вчитися, розвиватися інтелектуально.
Прищеплювала своїм учням найнеобхідніші в науковій і викладацькій роботі навички: вести пошук і
виявляти історичні джерела, опрацьовувати їх, критично аналізувати, осмислювати й оцінювати
отриману джерельну інформацію, робити самостійні висновки й доступно доносити їх до аудиторії.
The aim of the article is a comprehensive study, based on documentary and narrative sources,
including sources of personal origin, scientific, teaching and social activities of Ukrainian scientist-archaeologist,
a local history expert and a teacher - Nadiya Kravchenko (1935-2001). The authors trace the main stages of the
biography of the scientist, consider her various scientific, pedagogical and public activities, outline the
components of the phenomenon of N. Kravchenko as a person, a researcher-archaeologist, a teacher and a
mentor. Conclusions.
The most valuable and important in N.Kravchenko’s many years scientific and pedagogical work was the ability
to awaken and develop in her students a life vocation. And it was not always archeology, historical science or
teaching. Many students of Nadyia Mykhailovna after graduating from the Faculty of History became successful
journalists, lawyers, philosophers, worked in the civil service in government and law enforcement agencies,
became MPs, or chose another useful area of intellectual work. N.M. Kravchenko taught students the main thing –
to learn continually, to develop intellectually. She instilled in her students the most necessary skills in scientific
and teaching work: to search for and identify historical sources, process them, critically analyse, comprehend and
evaluate the received source information, draw independent conclusions and communicate them to the audience.