В дисертації теоретично обгрунтовані основні умови формування в учнів загальних гуманістичних уявлень на уроках читання; визначена залежність ефективності засвоєння учнями гуманістичних відношень персонажів твору від теоретичної, психологічної і методичної підготовки вчителя, понятійного апарату текстів підручника , об”сму термінів, якими користуються учні під час аналізу творів, оцінки ровесників та самооцінки, співвідношення позитивних і негативних гуманістичних якостей, зазначених в термінах, виявлені джерела інформації гуманістичних уявлень і понять отриманих поза школою, накреслені шляхи удосконалення роботи по формуванню у учнів гуманістичних уявлень.
В дисертации теоретически обоснованы основные предпосылки формирования у учащихся обобщенных гуманистических представлений на уроках чтения, определена зависимость эффективности усвоения учащимися гуманистических отношений персонажей произведений от теоретической , психологической и методической подготовки учителя, понятийного аппарата текста учебника, объема терминов, которыми пользуются учащиеся при анализе произведений, оценки ровесников и самооценки, соотношения положительных и отрицательных гуманистических качеств, обозначенных в терминах, выявлены источники информации гуманистических представлений и понятий полученных вне школы, намечены пути усовершенствования работы по формированию у учащихся гуманистических представлений.
The dissertation is considered with the theoretically grounded main preconditions of forming in pupils thе humanistic notions on the lessons in reading. The dependence of effectiveness of mastering humanistic relations of thе characters of works from the theoretical, psychological and methodical teacher”s preparation, the conceptual apparatus in texts, the volume of terms which pupils use while analyse the text, thе appraisal of persons of thе same age and sell-appraisal the correlation of the positive and negative humanistic qualities, marked terms were determined. The sources of information which are got out of school were revealed. The author mapped out thе ways of improwent thе work on forming in pupils the humanistic notions.