The results of the experimental study show that the self-concept of mentally returded adolescents is cognitively primitive and contradictory, it's not differential, not adequate. It can be explained by the low level of the development of mental functions by absence of need for cognition of oneself, by poverty of interests and by low social activity. However self-concept of mentally retarded adolescents is being developed and it has four levels. The description of these levels is presented in the work. Experimental data prove that some special pedagogical system of formation of self-concept of pupils who are intellectually retarded is necessary. This system must be aimed at the creation of conditions for formation in mentally retarded pupils of the need in cognition of oneself, their psychological readiness for this process and the correlation between the knowledge about oneself and the personal behaviour. The formation of self-concept in mentally retarded pupils must be i obeyed to the laws of the development of this component of self-awareness in its norm.
Результати экспериментальных исследований показали, что "я-образ" умственно отсталых подростков характеризуется. когнитивной примитивность, недифференцированостью, противоречивостью, неадекватностью, что объясняется низким уровней развития познавательных функций, отсутствием потребности в самопознании, бедностью интересов и низкой социальной активностью. Однако "я-образ" умственно отсталых подростков развивается я проходит 4 уровня, описание которых дается в работе. экспериментальные данные доказывают необходимость специальной педагогисеской работы направленной на формирование "я-образа" умственно отсталых подростков через создание условий для возникновения у учащихся вспомагательной школы потребности в самопознании психологической готовности ЧОСТИ к этому процессу в связи между поведением и представленнями о себе. Формирование "я-образа" у школьников с недоразвитии интеллектом должно подчиняться законам развития этого компонента самосознания в норме.