У роботі визначено етапи еволюції предмету сольфеджіо від античності до сучасності, подано детальний поетапний аналіз методичних поглядів, ідей, забезпечення та систем навчання сольфеджіо, проаналізовано методичні напрацювання та авторські методики навчання сольфеджіо вітчизняних та зарубіжних педагогів XX сторіччя, програми та методика навчання предмету у сучасній музичній школі. Окреслено проблеми та суперечності, які існують на сучасному етапі розвитку предмету та викладено висновки щодо їх вирішення. Розроблено компонентну структуру та визначено педагогічні умови формування навченості ЗУН учнів з предмету сольфеджіо (мотиваційно-пізнавальний, мовно-інтеграційний, навчально-композиційний, когнітивно-компетентнісний, творчо-діяльнісний компоненти з їх критеріями і показниками). Доведено необхідність впровадження та розроблено рекомендації з теорії та методики лінгвізації навчального процесу сольфеджіо. У дисертації представлено теоретичне обгрунтування та експериментальна перевірка авторської методики навчання сольфеджіо молодших школярів у спеціалізованих мистецьких навчальних закладах з розширенням та поглибленням знань, умінь та навичок ритмічного, гармонічного, тембрального, абсолютного слуху. Основоположним методом авторської методики використано спеціально розроблений новий дидактичний метод роботи на уроці - fan-опитування, який дозволяє вирішити більшість психолого-педагогічних та навчальних завдань. У межах авторської методики запропоновано новий вид концерту - концерт з предмету сольфеджіо з використанням спеціально розроблених концертних ритмічних номерів. Методичну' модель навчання сольфеджіо розроблено як єдину дидактичну систему спеціально підібраних, взаємопов’язаних принципів, завдань, методів, засобів, форм та прийомів з урахуванням психолого-педагогічних та психофізіологічних особливостей молодших школярів.
В работе определены этапы эволюции предмета сольфеджио от античности до современности, представлен подробный поэтапный анализ методических идей, взглядов, обеспечения и систем обучения сольфеджио, проанализированы методические наработки и авторские методики обучения сольфеджио отечественных и зарубежных педагогов XX столетия, программы и методика обучения предмету в современной музыкальной школе. Обозначены проблемы и противоречия, существующие на современном этапе развития предмета и изложены выводы по их решению. Разработана компонентная структура и определены педагогические условия формирования обученности ЗУН учащихся по предмету сольфеджио (мотивационно-познавательный, вербально-интеграционный, учебнокомпозиционный, когнитивно-компетентностный, творчески-деятельный компоненты с их критериям и показателям). Доказана необходимость внедрения и разработаны рекомендации по теории и методике лингвизации учебного процесса сольфеджио. В диссертации представлены теоретическое обоснование и экспериментальная проверка авторской методики обучения сольфеджио младших школьников в специализированных художественных учебных заведениях с расширением и углублением знаний, умений и навыков ритмического, гармонического, тембрального, абсолютного слуха. Основополагающим методом авторской методики является специально разработанный новый дидактический метод работы на уроке - fan-oпpoc, который позволяет решить большинство психолого-педагогических и учебных задач. В рамках авторской методики предложен новый вид концерта - концерт по предмету сольфеджио с использованием специально разработанных концертных ритмических номеров. Методическую модель обучения сольфеджио разработано как единую дидактическую систему специально подобранных, взаимосвязанных принципов, задач, методов, средств, форм и приемов с учетом психолого-педагогических и психофизиологических особенностей младших школьников.
In this paper the stages of evolution of object of solfeggio from antiquity to the present were determined, a detailed phased analysis of methodological thoughts, ideas, support and systems of teaching solfeggio was presented, methodological developments and original methods of teaching solfeggio of national and foreign teachers of the twentieth century, programs and methods of teaching the subject in contemporary music school were analyzed. Conclusions on the problems and contradictions that exist in the current development of the subject were presented. In the thesis the component structure was worked out and pedagogical conditions of forming knowledge of pupils on solfeggio (motivational and cognitive, linguistic and integration, training and composition, cognitive competence, creativity and activity components with their criteria and indicators) were defined. In the work it is proved the necessity of implementation and recommendations were elaborated on the theory and techniques of linguization of the educational process of solfeggio. The thesis presents a theoretical study and experimental verification of the author's methods of teaching primary school children of solfeggio in specialized art schools with deepening knowledges and skills of rhythmic, harmonic, timbre, perfect hearing. As the basic method of author techniques specially developed a new didactic method of work in the classroom - fan-survey, which can solve most of psychological and pedagogical and educational problems, was used. Within the authoring methodology a new kind of concert - a concert on the subject of solfeggio using special rhythmic concert numbers of performance was proposed. Methodical model of teaching solfeggio is designed as a single didactic system of specially selected, interrelated principles, objectives, methods, tools, forms and techniques and is based on psychological, pedagogical and psychophysiological characteristics of pupils of younger age group.