Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Крос-культурне навчання української мови російськомовних учнів в умовах міжетнічної комунікації

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Загороднова, Вікторія Федорівна
dc.date.accessioned 2020-10-30T09:51:38Z
dc.date.available 2020-10-30T09:51:38Z
dc.date.issued 2012
dc.identifier.citation Загороднова, Вікторія Федорівна. Крос-культурне навчання української мови російськомовних учнів в умовах міжетнічної комунікації : автореферат дис. ... докт. пед. наук : 13.00.02 - теорія і методика навчання (українська мова) / Загороднова Вікторія Федорівна ; [наук. консультант Мацько Любов Іванівна] ; М-во освіти і науки України, Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. - Київ, 2012. - 37 с. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/31626
dc.description.abstract Дисертацію присвячено теоретико-експериментальному дослідженню проблеми змісту і методики навчання української мови російськомовній учнів загальноосвітнього навчального закладу. На підставі аналізу педагогічних, психологічних, лінгводидактичних праць створено структурно-функціональну модель крос-культурного навчання української мови російськомовних учнів в умовах міжетнічної комунікації. У роботі науково обгрунтовано значення і визначено зміст крос-культурного навчання української мови російськомовних учнів, орієнтуючись на визнання загальнолюдських цінностей; формування планетарного свідомості, шанобливе ставлення до людей інших національностей; розвиток наднаціонального кроскультурного світогляду, способів толерантної мовленнєвої поведінки; забезпечення взаємозв'язку соціальної, культурної і мовної орієнтації в полікультурному середовищі; створення умов для усвідомлення індивідуальності, специфічності рідної та української мов, культур та інтелектуальних, емоційних контактів з цими мовами і культурами. Автором обгрунтовано вибір структури методики, форм і методів навчання, реалізація яких сприятиме вдосконаленню навчання української мови російськомовній учнів, формуванню культури спілкування в умовах міжетнічної комунікації, гармонізації кроскультурного діалогу і рівня мовної культури в суспільстві. Послідовне виконання поставлених завдань сприяло формуванню крос-культурної комунікативної компетентності російськомовних учнів, що припускає наявність у школярів систематизованих знань про українському та рідну мови, культури, вербальну і невербальну комунікацію, відповідних умінь і навичок використовувати ці знання в умовах міжетнічної комунікації. У дослідженні розроблено критерії та рівні сформованості крос-культурної комунікативної компетентності російськомовних учнів і отримано відповідні показники під час проведення педагогічного моніторингу. Виявлено залежність досягнутих результатів від вибору й об'єднання інноваційних технологій і традиційних форм і методів навчання. Згідно з головними напрямами державної політики мовної освіти представників національних спільнот України, удосконалення процесу навчання української мови як державної отримало подальшого розвитку, адаптованого до сучасних вимог загальної освіти. Упроваджено наступні освітні інновації - технологію розвитку критичного мислення, елементи проектної технології та новітні інформаційні технології. Методика, представлена в роботі, пройшла апробацію в загальноосвітніх школах тих регіонів України, де є російськомовні учні. Її ефективність підтверджено експериментальними даними. Матеріали дисертації, монографії, навчально-методичні посібники для навчання української мови російськомовних учнів у загальноосвітній школі можуть бути використані як під час дослідження різних аспектів проблеми формування білінгвальної особистості, так і в процесі викладання української мови у школах з російськомовним контингентом учнів. ua
dc.description.abstract The dissertation is devoted to the theoretical and experimental researching of the problem of contents and methods of teaching the Ukrainian language of russian-speaking pupils in general educational establishment. On the base of the analysis of pedagogical, psychological and linguadidactic works there have been created structural and functional model of cross-cultural teaching of russian-speaking pupils the Ukrainian language in tire conditions of interethnic communication. In the work there have been scientifically grounded the meaning and defined the contents of cross-cultural teaching of russian-speaking pupils the Ukrainian language oriented on: recognition of common to mankind values; forming of planetary conscious, respectful attitude to people of other nationalities; development of undemational cross-cultural ideology, ways of tolerant speech behaviour; providing of interaction of social, cultural and language orientation on polycultural environment; creating the conditions for realizing the individuality and specification of native and Ukrainian languages and cultures, and also intellectual, emotional contacts with these languages and cultures. The author grounds the choice of method’s structure, forms and methods of teaching, realization of which will be promote to the improvement of the Ukrainian language teaching of pupils - representatives of national communities; forming of communicative culture in the conditions of interethnic communication; harmonization of cross-cultural dialogue and level of speech culture in the society. Successive solving of the tasks promoted to the forming of the cross-cultural communicative competence of pupils - representatives of national communities, which supposes availability at pupils the systematized knowledge about Ukrainian and native languages; about cultures, verbal and non - verbal communications, necessary skills and abilities to use this knowledge in the conditions of interethnic communication. The author has worked out criteria and levels of formation of cross-cultural communicative competence of russian-speaking pupils and there have been got the definite indexes during taking the pedagogical monitoring. The dependence of achieved results from the choice and integration the innovative technologies and traditional forms and methods of teaching has been determined. According to the main directions of state politics of language education of representatives of national communities of Ukraine, the improvement of the process of Ukrainian language teaching as a state language has got the further development, adapted to modem requirements of general education. There have been inculcated the following educational technologies such as technology of development of critical thinking, elements of project technology and new informational teclmologies. The methods, represented in the work, have been probated in general schools of those regions of Ukraine, where live representatives of national communities. Its effectiveness has been proved by experimental data. Materials of the dissertation, monographs and methodical textbooks for russian-speaking pupils in general school can be used as at researching of different aspects of the problem of forming of bilingual language personality, as in the process of Ukrainian language teaching at schools with polyethnic pupils’ stuff. ua
dc.description.abstract Диссертация посвящена теоретико-экспериментальному исследованию проблемы содержания и методики обучения украинскому языку русскоязычных учащихся общеобразовательных учебных заведений. На основании анализа педагогических, психологических, лингводидактических работ создана структурно-функциональная модель кросс-культурного обучения украинскому языку русскоязычных учащихся в условиях межэтнической коммуникации. В работе научно обосновано значение и определено содержание кросс-культурного обучения украинскому языку русскоязычных учащихся. Автор обосновывает выбор структуры методики, форм и методов обучения, реализация которых будет способствовать усовершенствованию обучения украинскому языку русскоязычных учащихся, формированию культуры общения в условиях межэтнической коммуникации, гармонизации кросс-культурного диалога и уровня речевой культуры в обществе. Последовательное решение поставленных задач будет способствовать формированию кросс-культурной коммуникативной компетентности русскоязычных учащихся, которая предполагает наличие у школьников систематизированных знаний об украинском и родном языках, культурах, вербальной и невербальной коммуникации, необходимых умений и навыков, позволяющих использовать полученные знания в условиях межэтнической коммуникации. В исследовании разработаны критерии и уровни кросс-культурной коммуникативной компетентности русскоязычных учащихся и получены соответствующие показатели во время проведения педагогического мониторинга. Определена и доказана зависимость полученных результатов от выбора и интеграции инновационных технологий и традиционных форм и методов обучения. В соответствии с главными направлениями государственной политики языкового образования представителей национальных обществ, совершенствование процесса обучения украинскому языку как государственному получило дальнейшее развитие, адаптируясь к современным требованиям общего образования. В ходе проведенного эксперимента были использованы следующие образовательные инновации: технология развития критического мышления, элементы проектной технологии и новейшие информационные технологии. Методика, описанная в работе, прошла апробацию в общеобразовательных школах тех регионов Украины, где проживают представители национальных сообществ. Ее эффективность подтверждена экспериментальными данными. Использование методики кросс-культурного обучения украинскому языку русскоязычных учащихся вносит в работу учителя-словесника, формирующего кросс-культурную коммуникативную компетентность учащихся, системность (на уровне содержания), вооружает технологически и диагностически. Указанный подход дает методологические основания для выделения в структуре данной компетентности инвариантной (связанной с освоением вербальных артефактов - базовых концептов украинской культуры) и вариантной (связанной с изучением невербальных артефактов) частей, что определяет общую стратегию формирования лингво-культурного сознания языковой личности школьника. Материалы диссертации, монографии, учебно-методические пособия для обучения украинскому языку русскоязычных учащихся в общеобразовательной школе могут быть использованы как при исследовании различных аспектов проблемы формирования билингвальной личности, так и в процессе преподавания украинского языка в школах с русскоязычным контингентом учащихся. Проблема кросс-культурного обучения украинскому языку русскоязычных учеников в условиях межэтнического общения является актуальной и перспективной. В дальнейшем исследовании нуждаются такие аспекты: формирование кросс-культурной коммуникативной компетентности будущих учителей украинского языка, кросс-культурное обучение украинскому языку учащихся-представителей разных национальных сообществ в общеобразовательных школах. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher Нац пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова ua
dc.subject мовна особистість ua
dc.subject рідна мова ua
dc.subject державна мова ua
dc.subject крос-культурне навчання ua
dc.subject крос-культурна комунікативна компетентність учнів ua
dc.subject модель кроскультурного навчання української мови ua
dc.subject міжетнічна комунікація ua
dc.subject мовна діяльність російськомовних учнів ua
dc.subject language personality ua
dc.subject native language ua
dc.subject state language ua
dc.subject cross-cultural teaching ua
dc.subject cross-cultural communicative competence of students ua
dc.subject the model of cross-cultural teaching of russian-speaking pupils at Ukrainian language ua
dc.subject interethnic communication ua
dc.subject speech activity of russian-speaking pupils ua
dc.subject языковая личность ua
dc.subject родной язык ua
dc.subject государственный язык ua
dc.subject кросскультурное обучение ua
dc.subject кросскультурная коммуникативная компетентность учащихся ua
dc.subject модель кросскультурного обучения украинскому языку русскоязычных учащихся ua
dc.subject межэтническая коммуникация ua
dc.subject речевая деятельность русскоязычных учащихся ua
dc.title Крос-культурне навчання української мови російськомовних учнів в умовах міжетнічної комунікації ua
dc.title.alternative Cross-cultural teaching of bilingual russian-speaking pupils the Ukrainian language in the conditions of interethnic communication ua
dc.title.alternative Кросскультурное обучение украинскому языку русскоязычных учащихся в условиях межэтнической коммуникации ua
dc.type Other ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу