The thesis (manuscript) contains theoretical, methodological and metodic foundations of senior form pupils’ teaching and cognitive activities activation in studying mathematics. The conceptual and methodological apparatus criticus is defined. The concept of senior secondary school pupils’ teaching and cognitive activities activation in studing mathematics has been theoretically devised and experimentally founded, what includes:
a) initial principles and criteria of pupils’ cognitive activities;
b) levels (reproductive, reconstructional, creative) of cognitive activities;
c) psychological and methodic regularities of educational activities management;
d) organizational forms, methods, ways and means of cognitive activities activation;
e) system of control and evaluation of pupils’ academic activities results.
Защищаемая диссертация (рукопись) содержит теоретико-методологические и методические основы активизации учебно-познавательной деятельности учащихся старших классов при изучении математики. Определен понятийно-методологический аппарат, теоретически разработана и экспериментально обоснована концепция активизации учебно-познавательной деятельности учащихся при изучении математики в старшей школе, которая включает:
а) исходные принципы и критерии познавательной активности учащихся;
б) уровни познавательной активности;
в) психолого-методические закономерности управления учебной деятельностью;
г) организационные формы, методы, приемы и средства активизации познавательной деятельности;
д) систему контроля и оценивания результатов учебной деятельности учащихся.