Стаття присвячена теоретичним аспектам формування ігрової діяльності дітей дошкільного віку з затримкою психічного розвитку. Визначені та обґрунтовані основні прояви затримки психічного розвитку. Розкрито погляди вчених на значенні гри для формування психічних процесів, соціального розвитку дітей з даним порушенням. Доведено, що в ігровій діяльності відбувається як психічний, так і фізичний розвиток дитини, розвивається: фізична сила, швидкість і точність рухів. Охарактеризовано особливості формування різних видів ігор у дітей дошкільного віку з затримкою психічного розвитку. Розглянуто і систематизовано основні психологічні механізми розвивального та корекційного впливу гри. Гра формує здатність дитини до довільної діяльності й поведінки, саморегуляції, тренує пам'ять, розвиває сприймання, мислення, фантазію, здатність до спілкування. Основна увага акцентована на формуванні ігрового досвіду.
Статья посвящена теоретическим аспектам формирования игровой деятельности детей дошкольного возраста с задержкой психического развития. Определены и обоснованы основные проявления задержки психического развития. Раскрыты взгляды ученых на значении игры для формирования психических процессов, социального развития детей с данным нарушением. Доказано, что в игровой деятельности происходит как психическое, так и физическое развитие ребенка, развивается: физическая сила, скорость и точность движений. Охарактеризованы особенности формирования различных видов игр у детей дошкольного возраста с задержкой психического развития. Рассмотрены и систематизированы основные психологические механизмы развивающего и коррекционного воздействия игры. Игра формирует способность ребенка к произвольной деятельности и поведения, саморегуляции, тренирует память, развивает восприятие, мышление, фантазию, способность к общению. Основное внимание акцентировано на формировании игрового опыта.
The article is sanctified to the theoretical aspects of forming of playing activity of children of preschool age with the delay of psychical development. Certain and reasonable basic displays of delay of psychical development. The looks of scientists are exposed to the value of game for forming of psychical processes, social development of children with this violation. It is well-proven that there is both psychical and development of child in playing activity, develops: physical force, speed and exactness of motions. The features of forming of different types of games are described for the children of preschool age with the delay of psychical development. The basic psychological mechanisms of developing and correction influence of game are considered and systematized. An especially important role belongs in psychical development of child to the game. She forms her capacity for arbitrary activity and behavior, to the symbolic changes, self-regulation, trains memory, develops perception, thinking, fantasy, capacity for a commonunication, will. A game assists to physical development of child, creates his prospect. A game forms the capacity of child for arbitrary activity and behavior, to self-regulation, trains memory, develops perception, thinking, fantasy, capacity for a commonunication. Basic attention is accented on forming of playing experience.