Publication: Система інформатичних компетентностей учителя математики
Loading...
Date
Authors
Пономарева, Н. С.
Journal Title
Journal ISSN
Volume Title
Publisher
ТОВ «Науково-інформаційне агентство "Наука-технології-інформація"»
Abstract
У результаті проведеного аналізу
вітчизняних та зарубіжних
стандартів ключових компетентностей, базової та повної середньої
освіти, підготовки учителів
(зокрема, учителів математики) та
фахівців з інформаційних технологій
було уточнено систему інформатичних компетентностей
учителя математики, розроблену
Ю. С. Рамським, у частині
структури, змісту та показників їх
сформованості. Визначено, що
формування інформатичних
компетентностей учителя математики розпочинається із базових
інформатичних компетентностей,
подальший розвиток яких
відбувається насамперед в
компетентностях у системному
адмініструванні, веб-технологіях,
програмуванні та системному аналізі.
As a result of the analysis of domestic and foreign standards of key competencies, basic and complete secondary education, teachers’ training (in particular, mathematics teachers’ training) and information technology specialists training, the system of informatics competencies of a mathematics teacher, developed by Yu. S. Ramskyi, was updated in terms of the structure, content and indicators of competencies formation. It has been found out that the formation of the informatics competencies of a mathematics teacher begins with basic informatics competencies, the further development of which occurs primarily in the competencies in system administration, web technologies, programming and systems analysis.
As a result of the analysis of domestic and foreign standards of key competencies, basic and complete secondary education, teachers’ training (in particular, mathematics teachers’ training) and information technology specialists training, the system of informatics competencies of a mathematics teacher, developed by Yu. S. Ramskyi, was updated in terms of the structure, content and indicators of competencies formation. It has been found out that the formation of the informatics competencies of a mathematics teacher begins with basic informatics competencies, the further development of which occurs primarily in the competencies in system administration, web technologies, programming and systems analysis.
Description
Keywords
інформатичні компетентності, учителі математики, інформатична підготовка вчителів математики, методична система навчання інформатики майбутніх учителів математики, informatics competencies, mathematics teachers, informatics training of mathematics teachers, methodical system of informatics learning of future mathematics teachers
Citation
Пономарева, Н. С. Система інформатичних компетентностей учителя математики / Н. С. Пономарева // Освітній дискурс : збірник наукових праць = Educational discourse : Collection of scientific papers / Голов. ред. О. П. Кивлюк. – Київ : ТОВ «Науково-інформаційне агентство "Наука-технології-інформація"», 2020. – Вип. 25 (7-8). – С. 57-72. – DOI 10.33930/ed.2019.5007.25(7-8)-5.