В работе освещаются результаты анализа педагогического наследия выдающегося сурдопедагога 40-70-х годов XX ст. А. И. Дьячкова, имя которого известно во многих странах мира. На основе большого фактического материала раскрывается вклад А.И. Дьячкова в становление и развитие сурдопедагогики как науки, характеризуются его взгляды на сущность глухонемоты и ее влияния на формирование личности глухого ребенка. Освещаются теоретические основы специальной дидактики и методики обучения глухих детей, разработанные А. И. Дьячковым, и показывается значимость его творческого наследия для современной сурдопедагогической теории и практики.
This dissertation clears up the results of the pedagogical heritage of the famous scientist in the sphere of pedagogics of deaf mute persons in the 40 - 70 years of the XX century A.I. Dyachkova, whose name is well known in many countries of the world. On the ground of real facts there shows the contribution of A.I. Dyachkov in
the development of this branch of sciense, there’s done the characteristic of his views on the nature of deafness and its influence on the formation of the deaf mute child. There clears up the theoratical grounds of the special education og deaf mute children, which were worked by A.I. Dyachkov and show the sence of his creative heritage for the modern sсіеnсe.