У дисертації здійснено дослідження методики підготовки майбутніх учителів музики до інтеркультурного діалогу в умовах поліетнічного регіону — Закарпаття, розкриті особливості цієї підготовки з урахуванням сучасних тенденцій модернізації фахової підготовки студентів педагогічних ВНЗ.
Визначено загальну структуру і зміст готовності майбутніх учителів музики до інтеркультурного діалогу, що розглядаються крізь призму особистості студентів - набуття особнстісного смислу знань, індивідуального творчого досвіду майбутньої фахової діяльності. Запропонована у дослідженні методика формування готовності майбутніх учителів музики до інтеркультурного діалогу розкрила взаємозв’язки мотиваційно-особистісного, змістового, діяльнісно- діалогічного компонентів у цілісній структурі фахової підготовки майбутніх учителів музики, дозволила обгрунтувати рівні, критерії та показники сформованості готовності студентів до інтеркультурного діалогу. Узагальнення результатів упровадження методики підготовки майбутніх учителів музики до інтеркультурного діалогу у практику вищої педагогічної школи дозволило визначити педагогічні умови її ефективності. Констатація позитивних змін у рівнях готовності майбутніх учителів музики до інтеркультурного діалогу за всіма критеріями і показниками в результаті впровадження авторської методики в умовах поліетнічного регіону доводить ефективність її застосування в системі фахової підготовки майбутніх учителів музики.
В диссертации исследованы теоретические и методические основы формирования готовности будущих учителей музыки к интеркультуриому диалогу в условиях полиэтнического региона - Закарпатья.
По-новому рассмотрены подходы к трактовке понятия “интеркультурный диалог”. Определена общая структура и содержание готовности учителя музыки к интеркультурному диалогу. Разработаны критерии и показатели исследования уровней сформированости этой готовности.
Научно обосновано, что подготовка учителя музыки к интеркультурному диалогу в высших учебных заведениях будет эффективной при условии реализации учебных интеркультурных программ и направлений воспитательной работы на основе учета принципов поликультурности. Разработаны и прошли апробацию методики исследования формирования элементов структуры готовности учителя музыки к интеркультурному диалогу и методика подготовки учителя музыки к интеркультурному диалогу в условиях Закарпатья.
Определена группа факторов, влияющих на формирование готовности учителя музыки к интеркультурному диалогу (исторических, социальных, культурных, геополитических).
Представлена практическая реализация методики подготовки учителя музыки к интеркультурному диалогу в условиях полиэтнического региона, эффективность которой доказана положительной динамикой уровней формирования готовности учителя музыки к интеркультурному диалогу, что явилось результатом решения комплекса задач по разработке целостной системы подготовки будущего учителя музыки.
The methods of future music teacher’s training for intercultural dialogue in poly- ethnic region — Transcarpathia are investigated in the present thesis, the peculiarities of this training are singled out taking into account modem tendencies and professional training modernization of student’s of higher pedagogical educational establishments.
The general structure and the essence of the readiness of the future music teacher’s for intercultural dialogue are defined in the thesis. They are considered through the personalities of student’s — the obtaining of personal meaning of knowledge, individual creative experience of future professional activity. The methods of formation of future music teacher’s preparedness for intercultural dialogue which are proposed in the present thesis, have disclosed interrelations of motivational-individual, notional, activity-dialogical components in the integral structure of professional training of future music teacher’s. The proposed methodology made it possible to substantiate the levels, criteria and indicators of student’s preparedness for intercultural dialogue.
The results generalization of the improvement of methodology of future music teacher’s training for intercultural dialogue into the practice of higher pedagogical school made it possible to single out pedagogical conditions of its effectiveness. The statements of the positive changes in the levels of the readiness of future music teacher’s for intercultural dialogue by all the criteria and significators in the result of the improvement of author’s methodology in poly-ethnic region proves the effectiveness of its usage in the system of professional training of future music teacher’s.