З урахуванням сучасних вимог інформатизації освіти в дисертації визначено сутність і структуру поняття “професійна компетентність майбутніх учителів музики”, проаналізовано поняття “мультимедійні навчальні засоби з музичного мистецтва”, схарактеризовано й класифіковано наявні зразки: електронні підручники й посібники, електронні навчально-методичні комплекси, інформаційно-довідкові видання, тренажери музичного слуху й навичок, дитячі навчально-розвивальні ігрові засоби, тестові програми. У дисертації розроблена цілісна система формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій у поєднанні мотиваційно-ціннісного, інформаційно-когнітивного, операційно-діяльнісного, креативно-проективного, оцінно-рефлексивного компонентів. Згідно з виробленим критеріальним апаратом у експериментальній роботі здійснено діагностування означених компонентів, проаналізовано його результати. На формувальному етапі експерименту розроблену систему реалізовано в професійній підготовці майбутніх учителів музики; упроваджено авторські мультимедійні навчальні засоби: мультимедійний підручник з історії музичного мистецтва “Російська музика: від найдавніших часів до початку XX ст.”, електронний навчальний посібник з історії української музики “Українська духовна музика”, освітній веб-сайт “Мультимедійні технології в музичній освіті”, а також спецкурс “Мультимедійні технології в мистецькій освіті”: обгрунтовано методи впровадження мультимедійних навчальних засобів із музичного мистецтва в процес професійної підготовки вчителів музики, визначено педагогічні умови використання МНЗ. Ефективність упровадженої системи формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами мультимедійних технологій перевірено дослідно-експериментальним шляхом.
В диссертации разработана система формирования профессиональной компетентности будущих учителей музыки средствами мультимедийных технологий. С учетом современных требований информатизации образования уточнены сущность и структура понятия “профессиональная компетентность будущих учителей музыки”, трактованная как сложное динамическое образование, структурированное в три компентенции (психолого-педагогическая, профессионально-музыкальная и информационно-коммуникационная), каждая из которых состоит из когнитивной, практико-деятельностной и ценностно-личностной составляющих. Проанализировано понятие “мультимедийные учебные средства по музыкальному искусству”, охарактеризованы и классифицированы существующие образцы: электронные учебники и пособия, электронные учебно-методические комплексы, информационно-справочные издания, тренажеры музыкального слуха и навыков, детские учебно-развивающие игровые средства, тестовые программы. Система формирования профессиональной компетентности будущих учителей музыки средствами мультимедийных технологий построена на внедрении комплекса научных подходов и принципов музыкально-педагогического образования. Структурно-содержательный контент системы определяет взаимосвязь мотивационно-ценностного, информационно-когнитивного, операционнодеятельностного, оценочно-рефлексивного, креативно-проективного компонентов, что обеспечивает процессуальную целостность формирования профессиональной компетентности будущих учителей музыки средствами мультимедиа. В соответствии с сформированным критериальным аппаратом в экспериментальной работе осуществлена диагностика указанных компонентов, обработаны ее результаты. Автором исследования разработаны и апробированы мультимедийные учебные средства: мультимедийный учебник по истории музыкального искусства “Российская музыка: от древнейших времен до начала XX в.”, электронное учебное пособие по истории украинской музыки “Украинская духовная музыка”, образовательный сайт “Мультимедийные технологии в музыкальном образовании” , а также спецкурс “Мультимедийные технологии в художественном образовании"; определены методы внедрения мультимедийных учебных средств в процесс профессиональной подготовки учителей музыки, установлены педагогические условия их использования. Эффективность разработанной системы формирования профессиональной компетентности будущих учителей музыки средствами мультимедийных технологий проверена опытно-экспериментальным путем, что подтвердили статистические методы анализа полученных результатов, а также метод экспертной оценки.
The thesis advances definition of essential and structural transformations of the concept “professional competence of future music teachers” determined by the demands of informatization of learning. Systemic analysis of the phenomenon of competence as specific integral ability which provides efficiency of music pedagogy enabled to define professional competence of future music teachers in the context of informatization as a complex dynamic unity of three segments (pedagogy, musical proficiency, exploitation of information and communication technologies), each comprising cognitive, practical, emotive and evaluative spheres of personal development. Thorough analysis of the notion “multimedia learning aids in music art” enabled characterization and classification of such learning facilities as electronic study books, textbooks, and books of reference, audition training tools, learning games for children, testing programs. The thesis sets forth a system of gaining professional competence with multimedia technologies by future music teachers, based on a complex of scientific approaches (systemic, person-oriented, praxeological. synergetic, axiological, cultural, acmeological) and principles of pedagogical music education (informatization of learning, use of visual methods, optimal selection of teaching facilities, integration of traditional methods of music education with and innovative multimedia technologies, purposeful interaction and art-concerned communication between teachers and students, promotion of creative musical activities), providing a theoretical framework of essential factors for professional training of future music teachers with multimedia technologies. Both structure and content of the system determine interdependence of motivation, cognition, operation, evaluation, and creative projection as its components, which ensures processual unity of acquiring professional competence by future music teachers through multimedia technologies. The criterion apparatus of the experimental part of research enabled diagnostics of the aforementioned components and analysis of their results. A complex of methods for acquiring professional competence by future music teachers through multimedia technologies proved to include method of informative explanation; method of visualization (demonstration of works of art, artistic illustration of verbal explanations); method of problem searching (posing a problem-causing question, articulation of problem-oriented tasks); method of reconstruction of historical and cultural context; method of synchronic and diachronic analysis of music; method of visualization and interpretative analysis of music; method of creative tasks; method of online control of knowledge and skills. The author worked out and exploited the following multimedia learning tools: the multimedia study book on the history of musical art “Russian Music: from the Ancient Times to the Beginning of the 20th century”; the multimedia study book on the history of Ukrainian music “Ukrainian Sacred Music”; the learning website “Multimedia Technologies in Music Education”; and the special course “Multimedia Technologies in Art Education”; the methods of the implementation were scrutinized; the pedagogical factors of using multimedia learning aids were revealed. Statistical analysis of experimental data and expertise assessment proved efficacy of the implemented system of multimedia technologies in developing the professional competence of the future music teachers.