У дисертації досліджено проблему підготовки іноземних студентів - майбутніх учителів музики до організації аматорських ансамблевих колективів в умовах позакласної музично-виховної діяльності. Здійснено порівняння традицій ансамблевого музикування, укорінених в українському' й китайському народному мистецтві. Встановлено, що в українській музично-педагогічній практиці існують значні резерви щодо вдосконалення методики роботи з різнорідними шкільними ансамблями. Теоретично обгрунтовано і можливість успішної адаптації науково- методичного й практичного досвіду роботи з музичними ансамблями китайських школярів. Визначено сутність поняття «ансамблева робота», а також специфіку підготовки до неї вчителя музики. Розглянуто поняття «ансамбль» з точки зору узагальненого, універсального значення поняття. Приділено увагу феномену творчого колективу музикантів-аматорів, презентації його різновидів.
Обгрунтовано структурні компоненти підготовки студентів до ансамблевої роботи, розроблено й апробовано методику підготовки студентів до роботи з ансамблями різного типу, доведено її ефективність у підготовці майбутніх фахівців до роботи зі шкільними музичними ансамблями.
В диссертации исследована проблема подготовки иностранных студентов - будущих учителей музыки к работе с любительскими ансамблевыми коллективами в условиях внеклассной музыкально-воспитательной деятельности. Осуществлен сравнительный анализ традиций ансамблевого музицирования в украинской и китайской культуре. Выявлен значительный потенциал в организации деятельности школьных ансамблей в Украине и возможность его успешной адаптации в условиях занятий с музыкальными ансамблями китайских школьников. Рассмотрено понятие «ансамбль» с точки зрения его обобщенного, универсального значения. Уделено внимание феномену ансамбля как творческому коллективу музыкантов-любителей. Определены сущность понятия «ансамблевая работа», специфика ансамблевой работы будущих учителей музыки с точки зрения теории и психологии труда. Обоснованы структурные компоненты подготовки студентов к ансамблевой работе. Разработана и апробирована методика подготовки студентов к работе с ансамблями различного типа, доказана ее эффективность в подготовке будущих специалистов к работе со школьными музыкальными ансамблям.
This dissertation is dedicated to the problem of training of foreign students as future music teachers to organizing of amateur ensembles within extracurricular musical education. The comparative analysis of traditions of ensemble music making, deep-rooted in Ukrainian and China folk art, have been carried out and show the considerable potential possibilities of forms, genres, varieties of amateur music making. It is found that the Ukrainian music pedagogical practice keeps considerable reserves in order to perfect methodology of work with different school ensembles. There is theory-based the possibility of successful adaptation of scientific methodical and practical experience with musical ensembles of China schoolchildren. It is proved the author’s position consisting in recognizing the reasonability of engagement into ensemble music making most wide circle of schoolchildren providing to every schoolchild who wishes to participate in ensemble music making to find own place in the musical collective, possibilities for realization of individual creative capacities. It is defined the essence of concept "ensemble work", based on the idea that the notion "work" means assuming obligations, fixed in form of contract, agreement between an employer and worker in relation to the achievement of definitive results. In research there are proved the structural components for students’ training to ensemble work. It is proved that training efficiency of future specialists is predefined by a presence by the students of setting on a acquirement of additional specialization - basic work with pupil ensemble, forming of the generalized management methods for musical ensembles based on formation of special interdisciplinary relationships; embodiment of theoretical knowledge in various (academic, student-amateur, entertaining elucidative, educational practical) forms of ensemble music making; application in the training process of modern innovative technologies to organize the educational-creative and ensemble-performing activity.