Дисертація присвячена проблемі методичного забезпечення взаємодії українських і угорських мистецьких традицій у музично-естетичному вихованні молодших школярів. На основі аналізу наукової літератури розкрите сутність та структуру музично-естетичного виховання молодших школярів в умовах полікультурного середовища, уточнено зміст понять «мистецькі традиції» та «взаємодія мистецьких традицій», виявлено спільні та відмінні ознаки українських і угорських мистецьких традиції, розкрито педагогічний потенціал взаємодії українських і угорських мистецьких традицій у процесі музично-естетичного виховання молодших школярів. Визначено принципи забезпечення взаємодії українських і угорських мистецьких традицій у музично-естетичному вихованні молодших школярів та педагогічні умови його оптимізації. Розроблено критерії й встановлено рівні музично-естетичної вихованості молодших школярів. Розроблено та апробовано поетапну методику реалізації взаємодії українських і угорських мистецьких традицій у музично-естетичному вихованні учнів початкових класів. Результативність застосованої методики виявилася в позитивній динаміці рівнів музично-естетичної вихованості учнів експериментальних класів. Створено експериментальну програму з музики для учнів початкових класів шкіл з угорською мовою навчання на основі взаємодії українських і угорських мистецьких традицій.
Диссертация посвящена проблеме методического обеспечения взаимодействия украинских и венгерских художественных традиций в музыкальноэстетическом воспитании младших школьников. На основе анализа научной литературы раскрыта сущность г: структура музыкально-эстетического воспитания младших школьников в условиях поликультурной среды, уточнено содержание понятий «художественные традиции» и «взаимодействие художественных традиций», выявлены общие и отличительные признаки украинских и венгерских художественных традиций, раскрыт педагогический потенциал взаимодействия украинских и венгерских художественных традиций в процессе музыкальноэстетического воспитания младших школьников. Выявлены принципы обеспечения взаимодействия украинских и венгерских художественных традиций в музыкально-эстетическом воспитании младших школьников, а также педагогические условия его оптимизации. Определены критерии и установлены уровни музыкально-эстетической воспитанности младших школьников. Разработана и апробирована поэтапная методика реализации взаимодействия украинских и венгерских художественных традиций в музыкальноэстетическом: воспитании учащихся начальных классов. Результативность использованной методики проявилась в позитивной динамике уровней музыкальноэстетической воспитанности учеников экспериментальных классов. Создана экспериментальная программа по музыке для учеников начальных классов школ с венгерским языком обучения на основе взаимодействия украинских и венгерских художественных традиций.
The thesis is devoted to the problem of musical and aesthetic upbringing of secondary school pupils: a) the notion of "music-aesthetic upbringing" within the frames of multicultural surrounding has received its theoretical background as purposeful pedagogic impact on pupils aimed at their involvement into the native and national musical culture and their conversion as an entity of musical occupation on basis of "aesthetic canons"; its structure was determined which includes motivational-cognitive, emotionally-evaluative, creative-functional and regulative-communicational components; b ) the essence of the nation "artistic traditions" has been defined as elements of Artistic Heritage hand on from generation to generation, preserve the meaning of an artistic sample in the folklore of the society or social group and are transformed in professional art; the pedagogic potential of interaction of Hungarian and Ukrainian artistic traditions during musical-aesthetic upbringing of pupils was revealed and considered as binary, dynamic process of causality and relation of elements of both ethnoses’ Artistic Heritage that caused the appearance of new level of esthetic content and organization of musical upbringing; principles of musical and aesthetic upbringing in multicultural surrounding have been scientifically substantiated, which enables the realization of interaction of Ukrainian-Hungarian artistic traditions: intercultural orientation; based on personal and artistic experience of the pupils; unity of social and musical upbringing, application of artistic integration; pedagogical conditions, that enable the improvement of musical and aesthetic upbringing of the primary school pupils on the basis of artistic traditions’ interaction have been experimentally tested through: activization of national and social self-reflection in process of familiarization with the artistic traditions: proportionateness of study of Ukrainian and Hungarian artistic works in educational process; the application of different arts at the musical classes; focusing of the attention on the transformation of old artistic traditions into modem artistic material. The principles and pedagogic terms of music-aesthetic breeding were identified in the developed experimental musical program for the pupils of 1-4 grades of Secondary school with Hungarian language of teaching, the aim of which is the upbringing of inner world of personality on the basis of estimative attitude toward musical an: of Hungarian and Ukrainian people through acquisition of music-theoretical and music-aesthetic knowledge; mastering the communicative means of intercultural cooperation - of native and national languages (musical, literary, fine arts). Methods of work according to the experimental programme for music classes at primary school with Hungarian language of instruction have been tested, and as a result of embedded programme the content of realization of methodology of Ukrainian and Hungarian artistic traditions’ interaction at musical classes at primary schools with Hungarian language of instruction has been scientifically grounded. The programme was held in accordance which the following stages: adaptive - aimed at students awareness of the relationship of surrounding phenomena of existence of the Ukrairians and the Hungarians and expressive means of art (musical art as dominating one); developing -targeting to acquaint with traditions of ceremonial and calendar holidays of Ukrainian and Hungarian peoples; deepening — the stage that foresee the awareness of peculiarities of individual inner world figurative expression and the acquaintance with the varieties of music intonations, with aesthetic notions, with principles of musical construction, with the methods of embodiment of an artistic image; fixing - the generalization of knowledge concerning principal means of music expressiveness, aspectual and genre characteristics of art, peculiarities of native musical language, the usage of intonations of Ukrainian and Hungarian musical languages in works of professional composers. Achievement of the aim of the above mentioned stages provided the usage of methods and means of music and aesthetic education of primary students as follows: playing, comparative, inversions, plastic intonations, creating musical collections, associative search, choice of the picogramme-vocabulary definitions, constructive dialogue and inducement to sympathy, agglutination test, comparison of focal objects and inducement to understanding ways of artistic image embodiment. The effectiveness of the applied methodology manifested in: the increasing of the interest to the musical arts, expanding of scope and content of musical knowledge, sensitivity of perception, activization of thinking operations, remarkable emotional response to music, participating activities in the process of national-art communications, mastering the element of the initial musical reflection (self-cognition, self-analysis), the enlargement of poly-artistic thesaurus, gaining the ability to give reasons for own aesthetic judgments and estimates, the desire to perceive, interpret and perform musical works of native and Ukrainian people.