Дисертаційне дослідження присвячене вивченню та теоретичному обгрунтуванню проблеми застосування колективних форм музичної діяльності учнів молодших класів з метою формування їх творчої активності. На основі аналізу наукової, педагогічної та психологічної літератури, педагогічної преси визначено стан розробленості досліджуваної проблеми у вітчизняній та зарубіжній психолого-педагогічні науці, узагальнено сучасні підходи щодо використання методичних прийомів та засобів формування творчої активності молодших школярів у процесі їх колективної музичної діяльності, визначені теоретичні основи, що дозволяють виявити потенційні можливості навчально-виховного процесу, зокрема програмового навчального матеріалу з предмета «Музичне мистецтво» у формуванні творчої активності школярів. Розглянута доцільність використання колективних (масових, групових, парних) форм організації навчально-виховного процесу у творчому музично-естетичному розвитку молодших школярів. Аналізуючи творчу активність як найвищий ступінь мотивованого навчання, як невід’ємну складову процесу виховання особистості школяра, розвитку його пізнавальних здібностей та творчих можливостей, розроблено, апробовано та впроваджено в навчальний процес методичну модель цілеспрямованого формування творчої активності учнів молодшого шкільного віку засобами колективної навчальної діяльності, яка являє собою сутність взаємопов'язаних специфічних і загальних компонентів формування певних знань, умінь і навичок учнів, пов’язаних з розвитком їх творчої музичної діяльності. Визначені критерії та рівні сформованості творчої активності учнів молодшого шкільного віку, а також обгрунтовані педагогічні та методичні засади, розроблені конкретні методики, що забезпечують ефективність формування означеної якості.
Диссертация посвящена изучению и теоретическому обоснованию проблемы использования коллективных форм музыкальной деятельности младших школьников с целью формирования их творческой активности. На основании анализа научной литературы, педагогической прессы определено состояние изучения исследуемой проблемы в отечественной и зарубежной педагогической науке, обобщены современные подходы к использованию методических приемов и средств формирования творческой активности младших школьников в процессе их коллективной музыкальной деятельности, определены теоретические основы, позволяющие определить потенциальные возможности учебно-воспитательного процесса, в частности программного материала предмета «Музыкальное искусство» в формировании творческой деятельности школьников. Рассмотрена целесообразность использования коллективных (массовых, групповых, парных) форм организации учебно-воспитательного процесса в творческом музыкально-эстетическом развитии младших школьников. Анализируя творческую активность как высшую степень мотивированного обучения, как необходимую составную процесса воспитания личности школьника, развития его познавательных способностей и творческих возможностей, разработана, апробирована и внедрена в учебный процесс методическая модель формирования творческой активности учеников младших классов приемами коллективной учебной деятельности, которая являет собой единство взаимосвязанных специфических и общих компонентов формирования специальных знаний, умений и навыков музыкальной деятельности. Определены критерии и уровни сформированное творческой активности младших школьников, а также обоснованы педагогические и методические основы, разработаны конкретные методики, обеспечивающие эффективность формирование рассматриваемого качества.
Scientific research of the dissertation is devoted to study and theoretical basing of a problem of using collective forms of musical occupation for junior pupils for the purpose of developing their creative activity. On the basis of analyses of scientific, pedagogical literature and pedagogical press the status of working out the problem, to be researched, in home-andforeign psychology pedagogical science has been defined; modern ways as for using methodical means in the process of their collective musical activities have been generalized; theoretical bases which permit to bring to light potencial possibilities of teaching-educational process, namely of program-educational material in the subject «Musical Art» in forming creative activities of pupils have been defined. Expediency of using collective (mass, group, pair) forms of organization of teaching-educational process in the creative musical aesthetic development of junior schoolchildren has been under discussion. Creative activity as the highest degree of the motivated teaching, as an integral part of the educational process of pupil’s personality has been analysed; structurefunctional pattern of the purposcbul forming of creative activity of junior pupils by means of collective educational activity has been worked out. approbated, inculcated on the educational process. This activity is the essence of specific and common components in forming the definite knowledge, skills and practical habits of their creative musical activity. Criterions and levels for the development of creative activity of junior pupils have been defined. Pedagogical and methodical means have been also generalized: specific methods tonsuring the formation of the definite quality have been worked out.