Дисертація присвячена науково-методичному узагальненню та новому вирішенню проблеми оптимізації мистецької освіти шляхом обґрунтування, розробки та практичної апробації саногенно-особистісної парадигми музичного навчання у системі дошкільної та початкової шкільної освіти. На основі вивчення філософської, психолого -педагогічної та мистецтвознавчої наукової літератури проаналізовано теорію та практику сучасної системи дошкільної та початкової шкільної музичної освіти в контексті сучасних наукових підходів. Розкрито сутність, зміст і структуру музичної навченості, критерії, показники та її рівні у дошкільників і молодших школярів. Розглянуто особливості психофізіологічного розвитку сучасних дошкільників і молодших школярів. Досліджено феномен музикотерапії та досвід її застосування у сфері музичної педагогіки Саногенно-особистісну парадигму визначено як фундаментальну ідею, згідно якої підвищення ефективності мистецької освіти дошкільників і молодших школярів в умовах сучасності передбачає актуалізацію резервних й адаптивних можливостей дитячого організму засобами музикотерапії. Провідними положеннями саногенно-особистісної парадигми виступають запропоновані нами принципи: комплементарно-інтеграційний, гуманістично-комунікативний, гедоністично-оптимістичний, емоційно-коригувальний інднвідуально-розвивальний. Ефективна реалізація саногенно-особистісної парадигми забезпечується теоретико-методичною системою музичного навчання дошкільників і молодших школярів з використанням музикотерапії, яка містить розроблені нами педагогічні умови, етапи, форми, методи та прийоми.
Диссертация посвящена научно-методическому обобщению и новому решению проблемы оптимизации художественного образования путем обоснования, разработки и практической апробации саногенно-личностной парадигмы музыкального обучения в системе дошкольного и начального школьного образования. На основе изучения философской, психолого-педагогической и искусствоведческой научной литературы проанализированы теория и практика современной системы дошкольного и начального школьного музыкального образования в контексте современных научных подходов. Раскрыта сущность, содержание и структура музыкальной обучаемости, критерии, показатели и её уровни у дошкольников и младших школьников. Рассмотрены особенности психофизиологического развития современных дошкольников и младших школьников. Исследован феномен музыкотерапин и опыт ее применения в сфере музыкальной педагогики. Саногенно-личностную парадигму определено как фундаментальную идею, согласно которой повышение эффективности художественного образования дошкольников и младших школьников в условиях современности предполагает актуализацию резервных и адаптивных возможностей детского организма средствами музыкотерапин. Ведущими положениями саногенно-личностной парадигмы выступают предложенные нами принципы: комплементарно- интеграционный, гуманистически-коммуникативный, гедонистически-оптимистичный, эмоционалыю-корректирующий, индивидуально-развивающий. Эффективная реализация саногешю-личпостиой парадигмы обеспечивается теоретико-методической системой музыкального обучения дошкольников и младших школьников с использованием музыкотерапии, которая содержит разработанные нами педагогические условия, этапы, формы, методы и приемы.
The dissertation is devoted to scientific and methodical generalization and new solution of optimization problems of art education by study, development and practical testing of sanogenic and personaly paradigm o f music education in preschool and primary school education. The leading provisions of sanogenic and personal paradigm arc proposed by
principles: complementary-integrative, humanistic-communicative. hcdonisticoptimistic, emotionally-corrective, individual developmental.
There was analyzed the theory and practice of modem system o f preschool and primary school music education in (he context o f modern scientific approaches which was based on the study of philosophical, psychological and pedagogical, artistic research of literature. There was revealed the essence, content and structure o f musical proficiency, criteria, indicators and levels of its formation at preschool children and primary school children. There were considered the peculiarities o f psychological and physiological development of modern preschool and primary school children. There was investigated the phenomenon of music therapy and experience o f its application in the field of music pedagogy. Effective implementation of sanogenic and personal paradigm is provided by the theoretical-methodological system of musical education o f preschool and primary school children using music therapy, which includes the development o f pedagogical conditions, stages, forms, methods and techniques.