Защищается 6 научных работ, которые содержат теоретические исследования по созданию экспериментальногоучебного курса "Основы информатики” на базе среды Лого для 6-7 класса, а также результаты экспериментальных исследований.
Установлено, что предлагаемая методика использования деятельностной среды Лого позволяет рассмотреть все аспекты информационной культуры, знакомить школьников с научными методами самостоятельного добывания знаний, планировать самостоятельный поиск рационального пути решения поставленной задачи, выбирать наиболее эффективные методы решения и открывать новые для себя закономерности. Основные результаты исследования внедрены в практику работы средних общеобразовательных школ, приводятся данные о его эффективности для учебного процесса.
Here we submit 6 scientific works containing theoretical researches on the creation of an experimental (optional) textbook for the 6th & 7th year pupils called "Fundamentals of Computer Science” and based on the grounds of the LOGO environment as well as the results of an experimental researches. It is ascertained that the offered LOGO activity environment usage technique, on the one hand, to consider all the aspects of information culture (algorithm competence, comprehension of the functioning
principles of the main business applications of computers, social aspects of using of computers), and on the other hand, - to get pupils acquainted with scientific methods of independent acquiring new knowledge; to teach them to plan an independent search for the rational way of solving the problem raised, to choose the most effective methods for solving problems and to discover new regularities. The main results of research are introduced into the teaching practice of comprehensive schools. The data of its efficiency for the educational process are adduced, too.