Дисертацію присвячено вивченню поетологічних характеристик
художнього світу поезії Є. Плужника на матеріалі ранніх віршів, збірок «Дні»,
«Рання осінь» та «Рівновага». У дисертації вперше проведено комплексне
аналітико-синтетичне дослідження поетики лірики Є. Плужника, на сучасній
методологічній основі здійснено системну інтерпретацію стильових модерних
тенденцій (експресіоністичних, неоромантичних, символістських,
екзистенціальних тощо) у поетикальному дискурсі Є. Плужника; осмислено
літературно-критичні здобутки інших дослідників у характеристиках творчості
митця; розкрито особливості образно-смислового відображення дійсності
поетом у взаємозв’язку з акцентами кольорового діапазону лірики; досліджено
особливості його поетичного мислення.
Серед основних найхарактерніших рис художньої манери митця
визначено авторський суб’єктивізм, естетизм, внутрішнє буття особистості,
оспівування краси творчості, світу, особистості, охарактеризовано поетичне
слово Є. Плужника як вагомий неоціненний здобуток української національної
культури, який збагатив її філософічними шедеврами і роздумами щодо
проблем історичної пам’яті, місії людини у суспільстві, її стосунків із
Всесвітом
Диссертация посвящена изучению поэтологических характеристик
художественного мира поэзии Е. Плужника на материале ранних
стихотворений, сборников стихов «Дни», «Ранняя осень» и «Равновесие». В
диссертации впервые проведено комплексное аналитико-синтетическое
исследование поэтики лирики Е. Плужника. На современной
методологической основе осуществлена системная интерпретация стилевых
современных тенденций (экспрессионистических, неоромантических,
символистских, экзистенциальных и т.д.) в поэтикальном дискурсе
Е. Плужника. Классифицированы литературно-критические достижения
других исследователей в характеристиках творчества писателя. Раскрыты
особенности образно-смыслового отражения действительности поэтом во
взаимосвязях с акцентами диапазона цветов в лирике. Исследованы
особенности его поэтического мышления.
Среди основных характерных особенностей художественной манеры
поэта определены авторский субъективизм, эстетизм, внутреннее бытие
личности, воспевание красоты творчества, мира, личности. Охарактеризовано
поэтическое слово Е. Плужника как весомый неоценимый вклад в украинскую
национальную культуру, который обогатил ее философскими интенциями и
размышлениями о проблемах исторической памяти, роли человека в обществе,
его отношений со Вселенной.
Dissertation is devoted to research of poetological characteristics of the artistic
world of Y. Pluzhnik’s poetry on the material еarly poems, poetic albums «Days»,
«Early Autumn»and «Equilibrium». In the dissertation was carried out the complex
analytical and synthetic research of poetics of Yevhen Pluzhnik’s lyrics, the
systematic interpretation of modern style tendencies was made on the new
methodological basis (expressionistic, neo-romantic, symbolist, existential etc.) in the
poetic discourse of Y. Pluzhnik ; literary critical achievements of other researchers
are classified in the characteristics of the artist’s creative work; peculiarities of the figurative meaningful display of reality by the poet are revealed in correlation with
the accents of the coloured range of the lyrics; peculiarities of his poetic thinking are
investigated by means of artistic literature.
Intertextual connections in poetry are traced on the formal and content levels. It
is proved that various forms of intertext reveal the functional dependence on the
purpose of their introduction to the Pluzhnik’s text (illustration, contrast,
strengthening of thought, incommunicable observation, accumulation etc). Actively
used varieties of folk, mythological, artistic, philosophical reminiscences have the
character of peculiar repulsion from a well- known model in behalf of the new artistic
result.
The congruence with the past literary tendencies is presaged by typological
peculiarities of the imaginative world of Y. Pluzhnik’s poetry, at the same time from
the point of view of the writer’s individual characteristic – the imaginative world of
the poet is multicomponent and symbolic. Images – dominants of poet’s lyrics are the
result of rethinking of old events and philosophical reflection of writer’s inner «self».
It is determined in the work that the main images – dominants are concentrated
around the most common figurative bases, that condensate the basic philosophical
moods of the artist: life-death, top-bottom, heart-mind. They are interpreted from the
point of evaluation of poetic thinking, they enable to form an idea of the poet as an
artist with a deeply rooted consciousness in philosophy.
Pecularities of the colorful symbolics of Y. Pluzhnik’s poetry are revealed,
where each color is used with a certain circle of semantic formations and
implementation of important ideological and aesthetic functions. Colorful symbolics
contributes to understanding of some features of master’s individual consciousness –
it defines the original vision of Y. Pluzhnik’s life. The most common colors in
poetry – black and white, as well as their color interpretation and the degree of
deeping of one color into another.
An individual author’s perception of reality in poetry is identified as one of the
most important dominants of Y. Pluzhnik’s lyrical system, which is amplified by
emotional and semantic loading by means of artistic literature. There is no excessive
emotionality and improvisation in Y. Pluzhnik’s lyrics, it is characterized by
laconicism, expressiveness, simplicity and at the same time capacity.
Artistic means used by Y. Pluzhnik make it possible to create the unique,
individual picture of the artistic world of poetry. The stylistic feature of lyrics is the
syncretism of educator means, which the artist uses to build his own, new, clearly
subjective imaginative level. In particular, the main characteristic features of the
individual style of the artist are noted: author’s subjectivism, aesthetism, inner being,
exaltation of creative beauty, world, personality, Y. Pluzhnik’s poetic world is
characterized as valuable inpriced achievement of Ukrainian national culture, who
enriched it with philosophical masterpieces and reflections regarding problems of
historical memory, human mission in society, its relations with the universe.