The article analyzes various aspects of the professional training of future teachers of physical culture, discloses the essence of the concept of "competence approach". It is noted that the main directions of the implementation of the competence approach in the preparation of future teachers of physical culture to local lore activities include: didactic, professional, creative, reflexive. On the basis of the analysis of scientific and methodological sources it was determined that local studies of future teachers of physical culture on the basis of a competent approach is a purposeful research and research activity whose purpose is to expand and deepen knowledge, skills and abilities, to develop amateur and creative abilities, to satisfy interest in the subject and to ensure the development of physical and mental health. The methodical system of vocational training of future teachers of physical culture is determined on the basis of a competency approach, which is complex, open and dynamic. The professional competence of the physical education teacher consists of competences that are observed, measured and purposefully formed in the process of education. The article substantiates the methodological approaches in local studies, such as anthropological, axiological, systemic, cultural, ethnopedagogical. The structure of local lore knowledge is revealed: empirical (concepts, terms, facts surrounding the reality), theoretical (laws, theories, hypotheses).
Проаналізовано різні аспекти професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури, розкрито сутнісний зміст поняття “компетентнісний підхід”. Визначено основні напрями реалізації компетентнісного підходу у підготовці майбутніх учителів фізичної культури до краєзнавчої діяльності, такі як дидактичний, професійний, креативний, рефлексивний. На основі аналізу науково-методичних джерел визначено, що краєзнавча діяльність майбутніх учителів фізичної культури на основі компетентнісного підходу є цілеспрямованою пошуково-дослідницькою діяльністю, метою якої є розширення та поглиблення знань, уміннь і навичок, розвиток самодіяльності і творчих здібностей, інтересу до предмета й забезпечення фізичного і психічного здоровʼя. Визначено методичну систему професійної підготовки майбутніх учителів фізичної культури на основі компетентнісного підходу, яка є складною, відкритою і динамічною. Професійна компетентність учителя фізичної культури складається з компетенцій, які можуть бути обʼєктивно спостережені, виміряні й цілеспрямовано сформовані в освітньо-професійному процесі. У статті обґрунтовані методологічні підходи у краєзнавчій діяльності, такі як антропологічний, аксіологічний, системний, діяльнісно-особистісний, культурологічний, етнопедагогічний тощо. Розкривається структура краєзнавчих знань: емпіричні (поняття, терміни, факти навколишньої дійсності), теоретичні (закони, теорії, гіпотези).
В статье проанализированы различные аспекты профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры, раскрыто сущностное содержание понятия “компетентностный подход”. Отмечено, что основным направлениям реализации компетентностного подхода в подготовке будущих учителей физической культуры к краеведческой деятельности относятся: дидактический, профессиональный, креативный, рефлексивный. На основе анализа научно-методических источников определено, что краеведческая деятельность будущих учителей физической культуры на основе компетентностного подхода – целенаправленная поисково-исследовательская деятельность, цель которой – расширить и углубить краеведческие знания, умения и навыки, развить самодеятельность и творческие способности, удовлетворить интерес к предмету и обеспечить развитие физического и психического здоровья.
Определена методическая система профессиональной подготовки будущих учителей физической культуры на основе компетентностного подхода, которая является сложной, открытой и динамичной. Профессиональная компетентность учителя физической культуры состоит из компетенций, которые наблюдаются, измеряются и целенаправленно формируются в процессе образования. В статье обоснованы методологические подходы в краеведческой деятельности, такие как антропологический, аксиологический, системный, культурологический, этнопедагогический. Раскрывается структура краеведческих знаний: эмпирические (понятия, термины, факты окружающей действительности), теоретические (законы, теории, гипотезы).