Сьогодні у світі зростає усвідомлення значущості соціальної сфери в житті окремої людини, актуалізується соціальна політика, зростає потреба в соціальному захисті населення. Професійна підготовка фахівців соціальної сфери переживає складний період реформування, тому визначення правильної стратегії у розвитку соціальної політики, конкретних напрямів і сфер соціальної роботи, системи підготовки кадрів для цієї сфери є для України сьогодні надзвичайно важливим питанням. Підготовка соціальних працівників має свої особливості, які зумовлені специфікою процесу становлення порівняно нової професії в Україні, складністю й різноплановістю діяльності, труднощами працевлаштування спеціалістів, стереотипами у ставленні до фахівців соціальної сфери. У статті здійснено цілісний хронологічний аналіз становлення професійної підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери в Україні, на основі якого у цій підготовці виокремлено й схарактеризовано три періоди: І період (1991 р. – 2000 р.), ІІ період (2001 р. – 2010 р.), ІІІ період (2011р. – по теперішній час). З’ясовано, що у кожен з визначених періодів у контексті економічних і соціальних умов професійна підготовка майбутніх фахівців соціальної сфери мала свої особливості. Доведено, що вивчення історії становлення і розвитку підготовки майбутніх фахівців соціальної сфери, критичне осмислення соціально-педагогічної практики допоможе уникнути помилок на сучасному етапі розвитку компетентності фахівця й максимально творчо використати накопичений досвід.
Сегодня в мире возрастает осознание значимости социальной сферы в жизни отдельного человека, актуализируется социальная политика, возрастает потребность в социальной защите населения. Профессиональная подготовка специалистов социальной сферы переживает сложный период реформирования, поэтому определение правильной стратегии в развитии социальной политики, конкретных направлений и сфер социальной работы, системы подготовки кадров для этой сферы является для Украины сегодня чрезвычайно важным вопросом. Подготовка социальных работников имеет свои особенности, которые обусловлены спецификой процесса становления сравнительно новой профессии в Украине, сложностью и разноплановостью деятельности, трудностями трудоустройства специалистов, стереотипами в отношении к специалистам социальной сферы. В статье осуществлен целостный хронологический анализ становления профессиональной подготовки будущих специалистов социальной сферы в Украине, на основе которого в этой подготовке выделены и охарактеризованы три периода: І период (1991 г. – 2000 г.), ІІ период (2001 г. – 2010 г.), ІІІ период (2011 г. – по настоящее время). Выяснено, что в каждый из определенных периодов в контексте экономических и социальных условий профессиональная подготовка будущих специалистов социальной сферы имела свои особенности. Доказано, что изучение истории становления и развития подготовки будущих специалистов социальной сферы, критическое осмысление социально-педагогической практики поможет избежать ошибок на современном этапе развития компетентности специалиста и максимально творчески использовать накопленный опыт.
The purpose of the article is to carry out a historical analysis of formation and development of future social sphere specialists’ training in Ukraine. The research methodology include approaches (system, chronological and problem, comparative), principles (historicism principle in the consideration of events and facts, the principle of logical coherence and consistency of presentation) and methods (analysis, synthesis, systematization, description, comparison, abstraction, selection of logical connections and interconnections) of obtaining new knowledge. The result of the research is a complete chronological analysis of professional training formation of future social sphere specialists in Ukraine, on the basis of which three periods of the training have been distinguished and characterized. For the first time it was clarified that in the context of economic and social conditions in every distinguished period professional training of future social sphere specialists had its own peculiarities: I stage (1991 – 2000) – opening a new specialty for Ukraine “Social work”, active work of international organizations (Ukrainian and British and Portuguese project TEMPUS-TASIS “Social work in Ukraine”, Ukrainian and Finnish and Dutch project TASIS of European Council “Social protection in Ukraine”); the creation of Association of social pedagogues and social sphere workers, opening of the first faculty of social pedagogues and workers retraining at Donetsk University, the first admission of future social workers at Zaporizhia University, Kharkiv Institute of Culture; the emergence of Ukrainian language professional literature, including periodicals, the appearance of a professional holiday – Day of social worker; II stage (2001–2010) – creation of legal and legislative basis for social work, creation of organizational and methodological conditions for the conformity of social workers training to levels of European educational system with the preservation of the structure of national system of vocational education “Junior Specialist – Bachelor – Specialist - Master”; adoption of the National Ethical Code and ratification of the Universal Declaration of Ethical Principles and Standards of Social Work; III stage (2011 – up to now) – final formation of specialty “Social work” and creation of organizational and methodological conditions for renovation of social sphere specialists’ training according to problems of social work; formation of innovative social sphere specialists’ training on the basis of competence approach.
Practical significance of the research is that the studying of the history of formation and development of future social sphere specialists’ training, critical understanding of social and pedagogical practice will help to avoid mistakes at the present stage of competence development of the specialist and to use all accumulated experience in the most creative way.