Процес розробки фундаментальних основ парадигми освіти, орієнтованих на формування громадянської компетентності демократичної української держави, розпочався в Україні у першій половині 90-х років. Стратегічне завдання української освіти – виховання в особистості любові до Батьківщини, усвідомлення нею свого громадянського обов’язку на основі національних та загальнолюдських цінностей, утвердження якостей громадянина – патріота України визначено низкою керівних документів, що врегульовують освітню галузь і зокрема історичну. У статті розкрито проблему формування громадянської компетентності старшокласників на уроках історії України. Розглянуто поняття “громадянська компетентність” як інтегративну якість особистості, сукупність знань, умінь, навичок, переживань, емоційно-ціннісних орієнтацій, переконань, які допомагають особистості усвідомити своє місце в суспільстві, успішно реалізуватися як громадянина держави. Значна роль у формуванні громадянської компетентності належить старшій школі, яка розширює знання учнів про процеси та явища суспільного життя, права людини, основи життя суспільства, сприяє формуванню громадянської позиції людини, її ціннісних орієнтацій. Теоретично обґрунтовано та експериментально перевірено методичну модель формування громадянської компетентності старшокласників у процесі навчання історії України. Її сутність полягає у внесенні змін у зміст навчання, запровадженні інноваційних форм і методів проведення занять з одночасною організацією творчої діяльності старшокласників та продуктивної взаємодії учителів та учнів. Формувальним етапом експерименту підтверджено ефективність впровадження методичної моделі в процес навчання історії України в старшій школі.
Процесс разработки фундаментальных основ парадигмы образования, ориентированных на формирование гражданской компетентности демократического украинского государства, начался в Украине в первой половине 90-х годов. Стратегическая задача украинского образования – воспитание в личности любви к Родины, осознание ею своего гражданского долга на основе национальных и общечеловеческих ценностей, утверждение качеств гражданина – патриота Украины определено рядом руководящих документов, которые регулируют образовательную область и в частности историческую. В статье исследуется проблема формирования гражданской компетентности старшеклассников на уроках истории Украины. Рассмотрено понятие “гражданская компетентность” как интегративное качество личности, совокупность знаний, умений, привычек, переживаний, эмоционально-ценностных ориентаций, убеждений, которые помогают личности осознать свое место в обществе, успешно реализоваться как гражданину государства. Значительная роль в формировании гражданской компетентности принадлежит старшей школе, которая расширяет знания учеников о процессах и явлениях общественной жизни, правах человека, основах жизни общества, способствует формированию гражданской позиции человека, его ценностных ориентаций. Осуществлен анализ подходов ученых-методистов к проблеме и ее современной реализации в условиях реформирования системы образования в целом и исторического образования в частности характеризуются возможности массовой практики обучения истории Украины в формировании гражданской компетентности старшеклассников, освящена методика формирования гражданской компетентности старшеклассников на уроках отечественной истории, раскрыт ход и результаты экспериментального обучения, анализ соответствующих возможностей учебных программ и учебников по истории.
The process of developing the fundamental foundations of the educational paradigm focused on building the civic competence of a democratic Ukrainian state began in Ukraine in the first half of the 1990s. The strategic task of Ukrainian education is to nurture a person’s love for the Motherland, to become aware of its civic duty on the basis of national and universal values, to affirm the qualities of a citizen - patriot of Ukraine, defined by a number of governing documents that regulate the educational sector, and in particular the historical one. The article deals with the problem of formation of civic competence of senior pupils at Ukrainian history lessons. The concept of “civil competence” as an integrative quality of the personality, a set of knowledge, abilities, skills, experiences, emotional and value orientations, beliefs that help the individual to realize their place in society, successfully realized as a citizen of the state are considered. A significant role in the formation of civic competence belongs to the senior school, which expands the students’ knowledge about the processes and phenomena of public life, human rights, the foundations of society, contributes to the formation of human civic position, its values.
The methodical model of forming the civic competence of senior pupils in the process of teaching the history of Ukraine is theoretically substantiated and experimentally verified. Its essence is the changes made to the content of the training; introduction of innovative forms and methods of conducting classes with the simultaneous organization of creative activity of senior pupils and productive interaction of teachers and students. The formative stage of the experiment confirmed the effectiveness of the implementation of the methodical model in the process of teaching the history of Ukraine in the senior school.