У статті проаналізовано зміст практичних методів і прийомів, які доцільно використовувати під час підготовки слухачів другого (магістерського) рівня вищої освіти зі спеціальності 073 “Менеджмент”. Визначено оптимальні методи та прийоми, застосування яких вплине на сформованість управлінської компетентності майбутніх керівників закладів загальної середньої освіти. Описано складові управлінської компетентності, а також практичні методи та прийоми, що підсилюють їх сформованість: етична (метод лекції, емоційного стимулювання, проблемної ситуації, бесіди); комунікативна (лекції, навчальної дискусії, практики через дію, ігрові); здоров’язберігаюча (лекції, проблемно-пошукові, аналітичні); саморозвитку та самоосвіти (лекції, самостійна робота, пояснення, дослідницькі, частково-пошукові); продуктивної діяльності (проблемні лекції, аналітичні, діагностики); конфліктологічна (лекції, тренінги, дискусійні, моделювання); психологічна (лекції, пояснювально-мотивуючі, конструювання (моделювання)); загальногалузева (лекції, аналітико-пошуковий, моделювання); економічна (лекції, наочно-демонстраційні, взаємодії); правова (лекції, проблемні, пояснювально-демонстраційні); предметно-методична (лекції, самостійні дослідження, інформаційно-наочний); діагностична (лекції, аналітичні, експертні); навчальна (лекції, наочні, проектні, дослідницькі); інформаційна (лекції, практичні, частково-пошукові); технічна (лекції, інструктаж, практичні).
Уміле поєднання практичних методів і прийомів навчання у формуванні управлінської компетентності майбутніх керівників закладів загальної середньої освіти вплине на якість організації освітнього процесу, рівень засвоєння змісту компетентностей, рівень мотивації слухачів магістратури, рівень оволодіння практичними уміннями і навичками, здатність реалізовувати управлінську компетентність.
В статье проанализировано содержание практических методов и приемов, которые целесообразно использовать при подготовке слушателей второго (магистерского) уровня высшего образования по специальности 073 “Менеджмент”. Определены оптимальные методы и приемы, применение которых повлияет на сформированность управленческой компетентности будущих руководителей учреждений общего среднего образования. Описаны составляющие управленческой компетентности, а также практические методы и приемы, усиливающие их сформированность: этическая (метод лекции, эмоционального стимулирования, проблемной ситуации, беседы,) коммуникативная (лекции, учебной дискуссии, практики из-за действия, игровые); здоровьесберегающая (лекции, проблемно-поисковые, аналитические); саморазвития и самообразования (лекции, самостоятельной работы, объяснения, исследовательские, частично-поисковые); продуктивной деятельности (проблемной лекции, аналитические, диагностики); конфликтологическая (лекции, тренинги, дискуссионные, моделирование); психологическая (лекции, объяснительно-мотивирующие, конструирования (моделирование)); общеотраслевая (лекции, аналитико-поисковый, моделирование); экономическая (лекции, наглядно-демонстрационные, взаимодействия); правовая (лекции, проблемные, объяснительно-демонстрационные); предметно-методическая (лекции, самостоятельного исследования, информационно-наглядный); диагностическая (лекции, аналитические, экспертные); учебная (лекции, наглядные, проектные, исследовательские); информационная (лекции, практические, частично-поисковые); техническая (лекции, инструктажа, практические). Умелое сочетание практических методов и приемов обучения в формировании управленческой компетентности будущих руководителей учреждений общего среднего образования повлияет на качество организации образовательного процесса, уровень усвоения содержания компетенций, уровень мотивации слушателей магистратуры, уровень овладения практическими умениями и навыками, способность реализовывать управленческую компетентность.
The article analyzes the content of practical methods and ways that should be used during the preparation of students of the second (master) level of higher education on the specialty 073 “Management”. The optimal methods and ways, the application of which will affect the formation of managerial competence of the future managers of institutions of general secondary education, have been determined. The components of managerial competence, as well as practical methods and ways that enhance their formation have been described: ethical (method of lecture, emotional stimulation, problem situation, conversation,); communicative (lectures, learning discussions, practices through action, games); health-preserving competence (lectures, problem-searching, analytical); self-development and self-education (lectures, independent work, explanation, research, partially-search); productive activity (problem lecture, analytical, diagnostics); conflict (lectures, training, discussion, simulation); psychological (lectures, explanatory-motivating, constructive (simulation)); general-industry (lectures, analytical-research, modelling); economic (lectures, visual-demonstration, interactions); legal (lectures, problem, explanatory-demonstration); subject-methodical (lectures, independent research, informational-visual); diagnostic (lectures, analytical, expert,); educational (lectures, visual, project, research); informational (lectures, practical, partially-search); technical (lectures, instructing, practical). A skillful combination of practical teaching methods and techniques in the formation of the managerial competence of future heads of institutions of general secondary education will affect the quality of the organization of the educational process, the level of mastery of the content of competencies, the level of motivation of graduate students, the level of mastery of practical skills and abilities, and the ability to realize managerial competence.