Цифровий репозитарій
Українського державного університету
імені Михайла Драгоманова

Методика розвитку координаційних здібностей студентів вищих навчальних закладів засобами баскетболу

ISSN: 2310-8290

Показати скорочений опис матеріалу

dc.contributor.author Одайник, В. В.
dc.date.accessioned 2020-07-01T05:47:37Z
dc.date.available 2020-07-01T05:47:37Z
dc.date.issued 2016
dc.identifier.citation Одайник В. В. Методика розвитку координаційних здібностей студентів вищих навчальних закладів засобами баскетболу / В. В. Одайник // Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 15 : Науково-педагогічні проблеми фізичної культури (фізична культура і спорт) : зб. наук. праць. - Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. - Вип. 3К 2 (71). - С. 227-231. ua
dc.identifier.uri http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/30181
dc.description.abstract Improvement of the national system of training qualified athletes requires constant search of new methodical approaches to the organization and content of the educational-training process, to the selection of means of special training according to the trends of development in the competitive activities. A distinctive feature of the modern basketball, according to the opinion of many experts, is providing active, dynamic, attacking the character to the game, increasing the number of complex and unexpected game situations to achieve the only aim - to throw the ball in the opponent's basket (S.V.Holomazov, 2003; and M. Batalov, 2006). The value of rational technology and its variability in economization of motor activity has increased significantly, the tactical actions have complicated and thus their informational content for the opposite team has decreased. Participation in the game with high intensity action in attack and defense makes every basketball player to master the technical and tactical actions skillfully, to focuse on the ground quickly, to make the right decisions and realize them quickly in constant changing situation with the shortage of time and space (S.V. Litvinova, 1999; V.K. Pelmenyev, 2000; V.N. Prytykin, 2003). One of the main means of training process is motor-coordination exercises, which are widely used in many sports and at all stages of preparation to competitive activities, they are included in the content of basketball players`training lessons. The leading experts repeatedly pointed to their function of structutal elements for the construction of new motor action as necessary to solve new technical and tactical tasks in basketball. (V.K. Balsevich, 2000; S.V. Holomazov, 2003; V.I. Lyakh, 2006). These exercises have acquired particular significance for the developing of the capacity to appraise and regulate the space-time and dynamic parameters of movement, sense of rhythm, ability to freestyle relaxation of muscles, maintaining the stability of equilibrium, statekinetical stability, capacity for reorganization of movement and orientation in space (Y. Portnov, 1989; D. Zhelezniak, 2001; S.V. Holomazov, 2003). ua
dc.description.abstract У результаті проведеного дослідження встановлено, що особливості здібностей студентів до погодження рухової діяльності при бігу та орієнтації у просторі полягають у поступовому їх формуванні від 1 до 2 курсу та значному покращенні від 3 до4 курсу. ua
dc.language.iso uk ua
dc.publisher НПУ імені М. П. Драгоманова ua
dc.subject coordination abilities ua
dc.subject game activity ua
dc.subject the students ua
dc.subject координаційні здібності ua
dc.subject ігрова діяльність ua
dc.subject студенти ua
dc.subject.classification 378.016:796.323.2 ua
dc.title Методика розвитку координаційних здібностей студентів вищих навчальних закладів засобами баскетболу ua
dc.title.alternative Methodology of coordination abilities development of the students of higher educational establishments with basketball technics ua
dc.type Article ua


Долучені файли

Даний матеріал зустрічається у наступних фондах

Показати скорочений опис матеріалу