У статті розглянуті поняття “гедонізм” як етичне вчення і “гедоністичне начало психіки” як феномен, що є основою психологічного розвитку людини, прогресуючого від елементарних “приємно – неприємно” до понять “добро – зло”. Висвітлено умови, при яких з’являється відчуття задоволення від навчання гри на скрипці на початковому етапі, а також методи і способи, що допомагають виконати ці умови на практиці. Розглянуто поняття “гедоністичний еталон”. Описано умови вироблення ігрових рухів через механізм підкріплення, як один із способів, що забезпечує комфортний психологічний фон і сприяє швидкому та ефективному освоєнню скрипалем-початківцем фізичних навичок. Розглянуто способи забезпечення психологічного відчуття успішності навчальних дій через пластичне оцінювання, сугестію, фіксацію результатів та констатацію учнем свого музичного зростання. Описано умови, що надають можливість забезпечити соціальне схвалення результатів навчання скрипаля-початківця. Висвітлено чинники, що забезпечують активізацію потреби в навчанні гри на скрипці. Більшого ефекту в навчанні можна досягти, підсилюючи ті елементи поведінки, які потрібні для пізнавальної діяльності, і при умові, що позитивне підкріплення переважатиме протягом заняття, безперечно виникне відповідний емоційний фон навчання. Для забезпечення гедоністичного компонента навчання потрібно: створити умови для соціального схвалення його результатів, забезпечити відчуття успішності навчальних дій учня, активізувати потребу в освоєнні скрипки. Результати дослідження дають змогу стверджувати, що впровадження у навчальний процес запропонованих методів та прийомів сприяє інтенсифікації навчання гри на скрипці дітей дошкільного та молодшого шкільного віку.
В статье рассмотрены понятия “гедонизм” как этическое учение и “гедонистическое начало психики” феномен, являющийся основой психологического развития человека, прогрессирующего от элементарного “приятно-неприятно” до понятий “добро-зло”. Освещены условия, при которых появляется ощущение удовольствия от обучения игре на скрипке на начальном этапе, а также методы и способы, помогающие эти условия выполнить на практике. В общих чертах рассмотрено понятие “гедонистический эталон”. Описаны условия выработки двигательных навыков через механизм подкрепления, как один из способов, обеспечивающий комфортный психологический фон и способствующий быстрому и эффективному освоению игровых движений начинающим скрипачом. Рассмотрены способы обеспечения психологического ощущения успешности учебных действий через пластичное оценивание, суггестию, фиксацию результатов и констатацию учеником своего музыкального роста. Описаны условия, позволяющие обеспечить социальное одобрение результатов обучения начинающего скрипача. Освещены факторы, обеспечивающие активизацию потребности в обучении игре на скрипке. Большего эффекта в обучении можно достичь, усиливая те элементы поведения, которые нужны для познавательной деятельности, и при условии, что положительное подкрепление будет преобладать в течение занятия, бесспорно возникнет соответствующий эмоциональный фон обучения. Для обеспечения гедонистического компонента обучения нужно: создать условия для социального одобрения его результатов, обеспечить ощущение успешности учебных действий ученика, активизировать потребность в освоении скрипки.
Результаты исследования позволяют утверждать, что внедрение в учебный процесс предложенных методов и приемов способствует интенсификации обучения игры на скрипке детей дошкольного и младшего школьного возраста.
The article discusses the concept of “hedonism” as an ethical doctrine and “hedonic beginning of the psyche” phenomenon, which is the basis of the psychological development of a person, progressing from the elementary “pleasantly unpleasant” to the concepts of “good-evil”. The conditions under which there appears a feeling of pleasure from learning to play the violin at the initial stage, as well as methods and methods that help to fulfill these conditions in practice, are highlighted. The concept of “hedonistic standard” is considered in general terms. The conditions for the development of motor skills through the reinforcement mechanism are described as one of the methods providing a comfortable psychological background and facilitating the quick and effective mastering of game movements by a beginner violinist. Ways to ensure the psychological sense of learning success through plastic assessment, suggestion, fixation of results and the student’s statement of his musical growth are considered. The conditions are described that allow for social approval of the learning outcomes of a beginner violinist. Covered factors that enhance the need for learning to play the violin. A greater effect in learning can be achieved by reinforcing those elements of behavior that are necessary for cognitive activity, and provided that positive reinforcement prevails during the lesson, a corresponding emotional background of learning will undoubtedly arise. To ensure the hedonistic component of instruction, it is necessary: to create conditions for the social approval of its results, to provide a sense of the success of the student’s learning activities, to intensify the need for mastering the violin. The results of the study suggest that the introduction of the proposed methods and techniques into the educational process helps to intensify the learning of the violin for children of preschool and primary school age.