У статті увага зосереджена на питанні оцінювання якості освіти. Представлено порівняльний аналіз сучасного рівня освітніх результатів учнів з фізики і математики у період з 2008 р. по 2018 р. за результатами зовнішнього незалежного оцінювання (ЗНО). Особлива увага приділяється аналізу змін та кореляції даних результатів в охопленні учасників тестування з фізики і математики; динаміки середнього балу; відсотку учасників тестування, які складають тест з фізики і математики на 190 і більше балів, а також тих, які його не складають. Порівняльний аналіз даних свідчить, що за 10 років відбувається сильна тенденція до зменшення кількості учасників тестування як з фізики, так і з математики. Також відбувається значне збільшення відсотку тих учасників, які не проходять тест ЗНО з фізики та математики. Крім цього, збільшується відсоток робіт, які виконані дуже добре (понад 190 балів), але водночас середній бал не має чітких позитивних чи негативних тенденцій з фізики чи математики.
Важливими і тривожними є показники відсотку учасників ЗНО, що не проходять тестування з фізики і математики. Так, останні 3 роки є найгіршими як для математики, так і для фізики за цим показником, який зріс приблизно в 2 рази.
Виявлено, що учасники ЗНО з фізики та математики, в останні роки сильніше розшаровуються на дві групи: на тих, що знають матеріал дуже добре, і на тих, хто його знає погано.
Відповідно з таких даних можна зробити висновок про необхідність посилення уваги до навчання учнів з фізики і математики у закладах освіти.
В данной статье внимание сосредоточено на вопросе оценивания качества образования. Представлен сравнительный анализ современного уровня образовательных результатов учащихся по физике и математике в период с 2008 г. по 2018 г. по результатам внешнего независимого оценивания (ВНО). Особое внимание уделяется анализу изменений и корреляции данных результатов в охвате участников тестирования по физике и математике; динамики среднего балла; процента участников тестирования, которые сдают тест по физике и математике на 190 и более баллов, а также тех, которые его не проходят. Сравнительный анализ данных свидетельствует, что за 10 лет происходит сильная тенденция к уменьшению количества участников тестирования как по физике, так и по математике. Также происходит значительное увеличение процента тех участников, которые не проходят тест ВНО по физике и математике. Кроме этого, увеличивается процент работ, которые выполнены очень хорошо (более 190 баллов), но в то же время средний балл не имеет четких положительных или отрицательных тенденций по физике или математике. Важными и тревожными являются показатели процента участников ВНО, которые не проходят тестирование по физике и математике. Так, последние 3 года являются худшими как для математики, так и для физики по этому показателю, который вырос примерно в 2 раза. Обнаружено, что участники ВНО по физике и математике, в последние годы сильнее расслаиваются на две группы: те, что знают материал очень хорошо, и те, кто его знает плохо. Соответственно из этих данных можно сделать вывод о необходимости усиления внимания к обучению учащихся по физике и математике в учебных заведениях.
In this article attention is focused on the issue of estimation of education quality. A comparative analysis of the current level of educational level of students in physics and mathematics in the period from 2008 to 2018 based on the results of external independent evaluation (EIE) is presented. Particular attention is paid to analysis of the changes and correlation of student results in coverage of external independent evaluation in physics and mathematics; mean score dynamics; the percentage of test participants who make a test on physics and mathematics for 190 or more points, as well as those that do not pass it.