Дисертацію присвячено актуальній проблемі формування навичок імпровізації майбутніх учителів музики у процесі інструментально-виконавської підготовки. У роботі розкрито зміст поняття “музична імпровізація”, визначено особливості її застосування у виконавській діяльності музиканта. Розкрито сутність навичок імпровізації майбутнього учителя музики, окреслено їх зміст і компонентну структуру. Означені навички трактуються як особистісне новоутворення, яке зумовлює здатність музиканта створювати музику експромтом, художньо-перетворювати її у процесі виконання і регулювати виконавський процесс.
The dissertation is devoted to the urgent problem of formation of future music
teachers’ improvisational skills in the process of instrumental and performing training.
Based on theoretical analysis, the content of the concept of “musical improvisation” is defined. The peculiarities of implementation of musical improvisation during a musician’s performance are determined. The study interprets this phenomenon
as a music-making by impromptu, directly, which is realized through an active sequence of actions “I hear - I feel - I play”. In addition, musical improvisation is characterized as a specific artistic technique of a musician revealed in non-standard creative thinking, relative freedom of interpretation and free performance on the stage.
Диссертация посвящена актуальной проблеме формирования навыков
импровизации будущих учителей музыки в процессе инструментально-исполнительской подготовки. На основе теоретического анализа выяснено
содержание понятия “музыкальная импровизация”, определены особенности ее
применения в исполнительской деятельности музыканта. Раскрыта сущность
навыков импровизации будуш.его учителя музыки, обозначены их содержание и
компонентная структура. Указанные навыки интерпретируются как личностное
новообразование, которое обусловливает способность музыканта создавать
музыку экспромтом, художественно-преобразовывать ее в процессе выполнения
и регулировать исполнительный процесс.