Проаналізовано сучасні підходи до проєктування виховної системи закладу загальної середньої освіти; розглянуто погляди науковців, щодо потенціалу і особливостей педагогічного проєктування. Метою статті є визначення та аналіз сучасних підходів до проєктування виховної системи закладу загальної середньої освіти. В статті висвітлено сутність поняття «система», «виховна система»; проєктування виховної системи закладу загальної середньої освіти трактується як цілеспрямоване визначення програми життєдіяльності суб’єктів педагогічної взаємодії, компоненти якої взаємопов’язані між собою, складають цілісну структуру і забезпечують досягнення визначених цілей та завдань виховання. Виховну систему закладу загальної середньої освіти визначено як комплекс взаємопов’язаних та взаємозумовле-них основних компонентів (виховна мета, концепція, завдання, суб’єкти (учні, педагоги, батьки), життєвий простір (системоутворююча діяльність, спілкування, відносини, управління, самоуправління, взаємодія), що становить цілісну соціально-педагогічну структуру і забезпечує у процесі свого функціонування та розвитку становлення, реалізацію і самореалізацію особистості, її життєздійснення у фізичній, психічній, соціальній і духовній сферах. До чинників, що визначають специфіку проєктування виховної системи конкретного закладу освіти належать система цінностей закладу загальної середньої освіти, його структура та життєдіяльність; соціально-психологічний клімат, організаційна культура, кадровий потенціал, особливості контингенту учнів; забезпеченість ресурсами; вплив зовнішнього середовища.
Виокремлено та схарактеризовано сучасні підходи до проєктування виховної системи (аксіологічний, особистісно-розвивальний, системний, детерміністський, синергетичний, формаційний, парадигмальний); що уможливлює створення та функціонування ефективних виховних систем у закладах загальної середньої освіти. Матеріали дослідження можуть бути використані у процесі проєктування та розвитку виховної системи закладу загальної середньої освіти на сучасному етапі.
The article analyzes modern approaches to designing the educational system of a general secondary education institution; the views of scientists on the potential and features of pedagogical design are considered. The purpose of the article is to identify and analyze modern approaches to designing the educational system of a general secondary education institution. The article covers the essence of the concept of «system», «educational system»; designing the educational system of a general secondary education institution is interpreted as the purposeful determination of the program of life of the subjects of pedagogical interaction, all components of which are interconnected, form a coherent structure and ensure the achievement of the defined goals and objectives of education. The educational system of a general secondary education institution is defined as a complex of interrelated and interdependent basic components (educational goal, concept, tasks, subjects (pupils, teachers, parents), living space (system-forming activity, communication, relations, management, self-government, interaction), which is a complete socio-pedagogical structure and provides in the process of its functioning and development of formation, realization and self-realization of the individual, his life realization in the physical, mental, social and spiritual and spheres. Factors that determine the specific design of the educational system of a particular educational institution include the system of values of the institution of general secondary education, its structure and life; socio-psychological climate, organizational culture, staffing potential, features of the student contingent; availability of resources; the impact of the environment. The modern approaches to the design of the educational system (axiological, personality-developmental, systemic, deterministic, synergistic, formative, paradigmatic) are distinguished and characterized; making it possible to create and operate effective educational systems in general secondary education institutions.
The research materials can be used in the process of designing and developing the educational system of a general secondary education institution at the present stage.