The article deals with the opportunities provided by information communication technologies (ICT) application in the foreign language teaching process. The ICT– based educational tasks are identified. Different types of activity that facilitate the effective mastering of various aspects of the language studied are described. The advantages of multimedia tools implementation in the educational process of higher education are presented. Several options of multimedia courses used to organize the study of theoretical material are presented. Moodle, as a multi-functionality system, implemented in foreign language classrooms to promote students’ learning, is shown. The importance of the use of ICT at the lessons targeted to diversify the learning process and present the training material more visual and accessible for students is highlighted. Integration of the information resources of the Internet into the educational process to solve a number of didactic tasks more effectively is pointed out. Information communication technologies as the mode of education used to support, enhance, and optimize the delivery of information are described. The role and the perspective of teachers who implement ICT at the lessons, highlighting them as crucial players in the educational process, are focused on. The methodological and didactic assumptions that allow us to identify several areas of study are analyzed. On-line activity as a learning tool targeted not only to facilitate interaction and personal contact among people but also develop learning skills during classes in the form of a complementary activity is identified. The key means for innovation in the form of the factors involved for the effective use of ICT is examined. The importance of innovation as the impact of ICT on increasing the quality of education is underlined.
Розглядаються можливості, що надаються технологіями інформаційних комунікацій (ІКТ) у процесі викладання іноземних мов. Визначені навчальні завдання на основі ІКТ. Описано різні види діяльності, які сприяють ефективному оволодінню різними аспектами вивченої мови. Представлено переваги впровадження мультимедійних засобів у навчальний процес вищої школи. Представлено кілька варіантів мультимедійних курсів, які використовуються для організації вивчення теоретичного матеріалу. Застосування багатофункціональної системи Moodle на заняттях з іноземної мови для сприяння навчанню студентів. Підкреслюється важливість використання ІКТ на заняттях, спрямованих на урізноманітнення навчального процесу та подання навчального матеріалу у більш наочній та доступній для сприйняття формі. Зазначено інтеграцію інформаційних Інтернет ресурсів у навчальний процес для ефективнішого вирішення ряду дидактичних завдань. Описано інформаційно-комунікаційні технології як спосіб навчання, що використовується для підтримки, вдосконалення та оптимізації доставки інформації. Розглянуто роль та перспективи вчителів, які впроваджують ІКТ на заняттях, виділяючи їх як вирішальних гравців у навчальному процесі. Проаналізовано методологічні та дидактичні припущення, що дозволяють виділити декілька напрямів дослідження. Визначено он-лайн діяльність як інструмент навчання, спрямований не лише на сприяння взаємодії та особистих контактах між людьми, а й на розвиток навичок навчання під час занять у формі додаткової діяльності. Досліджено ключовий засіб інновацій у формі факторів, що сприяють ефективному використанню ІКТ. Підкреслюється важливість інновацій як впливу ІКТ на підвищення якості освіти.