Автор вказує, що суттєві перетворення у сфері професійної діяльності зумовили підвищення вимог до підготовки конкурентоздатних и мобільних кадрів у системі вищої медичної освіти. Однією з ключових умов відтворення кваліфікованого і працездатного майбутнього лікаря є його залучення до оздоровчої діяльності. Для оцінки рівня сформованості відповідального ставлення студентів вищих медичних навчальних закладів до цінностей оздоровчої діяльності автором були критерії: інтелектуальний, мотиваційний, діяльнісний та емоційний.
Автор указывает, что существенные превращения в сфере профессиональной деятельности обусловили повышение требований до подготовки конкурентоспособных и мобильных кадров в системе высшего медицинского образования. Одним из ключевых условий воссоздания квалифицированного и работоспособного будущего врача является его привлечение к оздоровительной деятельности. Для оценки уровня форсированности ответственного отношения студентов высших медицинских учебных заведений к ценностям оздоровительной деятельности автором были критерии: интеллектуальный, мотивационный, деятельностный и эмоциональный.
An author specifies that substantial transformations in the field of professional activity stipulated the increase of requirements to preparation of competitive и of mobile shots in the system of higher medical education. One of key terms of recreation of skilled and capable of working future doctor there is his bringing in to health activity. For the estimation of level of formed of responsible relation of students of higher medical educational establishments to the values of health activity an author were criteria: intellectual, motivational, the activity and emotional. An intellectual criterion shows up through such indexes, as a level of erudition in the questions of health activity; possessing a concept-terminology vehicle is in relation to the values of health; possessing information is about facilities and receptions of strengthening of health in the process of health activity; knowledge of subjective and objective indexes of self-control and their estimation; acquaintance from health-preserving by educational technologies. Motivational determines criteria motivation to the healthy way of life and is an interlink between it is simple a desire to «be healthy» and by the real actions from maintenance and strengthening of the health first of all, to employments of health orientation. The activity a criterion is determined, foremost, that the students of higher medical educational establishments in practice use knowledge about the values of health activity, converting them on a competense. An emotional criterion is expressed through the complex of such indexes, as a presence of the valued orientation on health activity, healthy way of life, positive emotional orientation of employments, ability to resist to the fatigue and stresses, knowledge and application of receptions of self-regulation.