На основі вивчення історико-педагогічної літератури, навчальних планів,
програм із хімії, методичних інструкцій, матеріалів педагогічної преси здійснено
системний аналіз формування змісту шкільного курсу хімії в Україні впродовж
60-х рр. XIX - початку 60-х рр. XX ст., на підставі якого виявлено чинники його
розвитку. У межах трьох періодів: 1-й - 60-ті рр. XIX ст. - 1919 р., ІІ-й -
1920-ті рр. - 1932 р., ІІІ-й - 1933 р. - початок 60-х рр. XX ст. визначено основні
тенденції й особливості формування змісту шкільного курсу хімії - від
розрізнених відомостей про речовини і хімічні явища, які вивчалися учнями в
курсі природознавства та фізики до утвердження як завершеного самостійного
навчального предмета, в якому був накопичений достатній потенціал наукових і
методичних знань, необхідних для базової підготовки учнів загальноосвітньої
школи за стабільною програмою. На основі історико-педагогічнош аналізу
підручникотворення з хімії було з’ясовано провідну роль підручників і
навчальних посібників у реалізації змісту шкільного курсу хімії у 60-х рр. XIX -
на початку 60-х рр. XX ст. До наукового обігу введено маловідомі факти про
діяльність українських методистів і педагогів С.І. Синегуба, М.М. Володкевича,
Є.С. Хотинського, О.І. Астахова, СЯ. Раскіна, О.М. Руська, Г.М. Ніколаєвої щодо
формування змісту шкільного курсу хімії.
Basing on study of historical and pedagogical literature, chemistry teaching plans
and curricula, methodological instructions and pedagogical press materials the author
makes a systematical analysis of forming of content of chemistry course in Ukraine
during the 60s of the XIXth - beginning of the 60s of XXth centuries and on this ground
shows factors of its development. Within three separate periods the author defines main tendencies and peculiarities of forming of content of school chemistry course - from separate information about substances and chemical phenomena, which were studied by the pupils in the course of natural science and physics, till its approval as a complete independent subject, which had accumulated sufficient potential of scientific and methodological knowledge necessary for basic training of pupils of general education schools according to stable program: Iя-6 0 s of the XIX c. - 1919; IInd- 2 0 s - 1932; III"1- 1933 - the beginning of the 60s of the XX c. Due to historical and pedagogical analysis of making of chemistry manuals the author clears up the leading role of manuals and textbooks in realization of content of chemistry course in the 60s of the XIXth — the beginning of the 60s of the XXth cc. Littleknown facts about activity of Ukrainian scientists and pedagogues S.I.Synehub, M.M. Volodkevych, Ye.S. Khotyns’kyi, O.I.Astakhov, S.Ya.Raskin, O.M.Rus’ko, H.M.Nikolaieva concerning forming of content of school chemistry course are introduced into scientific turnover.
На основе изучения историко-педагогической литературы, учебных планов,
программ, методических инструкций, материалов педагогической прессы
осуществлён системный анализ формирования школьного курса химии в
Украине в течении 60-х гг. XIX - начала 60-х гг. XX в., на основе которого
определены основные факторы его формирования.