У дисертації проаналізовано проблему соціального виховання молодших
школярів в умовах соціокультурного середовища недільної школи; визначено
теоретичні засади й обгрунтовано положення про недільну школу як соціокультурне середовище; розкрито зміст понять «етнокультурне середовище недільної школи», «соціокультурний світогляд», «соціальне виховання»; проведено комплексне соціально-педагогічне дослідження, на основі якого розроблено модель соціальновиховної роботи з молодшими школярами в недільній школі; виявлено соціальнопедагогічні умови становлення особистості дитини молодшого шкільного віку; розроблено механізми соціально-педагогічного впливу середовища на процес становлення дитини. Розроблено критерії і показники духовно-соціального розвитку дітей молодшого шкільного віку в умовах недільної школи та перевірено ефективність впровадженої моделі. Розроблено програмно-методичне забезпечення соціальновиховного процесу у недільній школі. Отримані результати формувального експерименту демонструють досягнення мети, розв’язання завдань дисертаційного дослідження і дають право говорити про позитивний вплив соціокультурного середовища недільної школи на молодших школярів і доцільність використання в практичній роботі запропонованої моделі соціально-виховної роботи з дітьми.
The dissertation analyzes the problem of social upbringing of elementary school
age children in the socio-cultural environment of Sunday school. The research outlines
theoretical basis and authenticates the essence of Sunday school as socio-cultural
environment that influences children in the area of social development and formation. The study gives a detailed comparative analysts of the first Sunday schools in the US and Ukraine and validates their idea and mission in the history of their respective countries as voluntary social institutions that taught literacy, promoted work ethics and other social and moral values. It examines the essence and structure of the integrated components of the Sunday school socio-cultural environment: spiritual-national; cultural-aesthetic; social; moral-ethical. The dissertation gives definitions of such concepts as “socio-cultural environment of Sunday school,” “socio-cultural worldview,” “social training,” “Christian upbringing.” The thesis confirms that the Sunday school creates adequate socio-pedagogical conditions for the students’ spiritual, moral, aesthetic, intellectual, and social development. The dissertation carries out the comprehensive socio-educational research as a basis for creating a model of social training of elementary school age children in the context of Sunday school. The model incorporates four intricately related sociopedagogical activity categories, which are logical expressions of the described components of the socio-cultural environment: spiritual formation, cultural education, social integration, and moral development. The work determines three main socio-pedagogical conditions for successful social, moral, and spiritual formation of the child: the modeling of social training and educational process, which includes application of child-oriented and action-oriented strategies; the realization of socio-educational factors of children’s development (content of social education, efficient organization of pedagogical process, teacher’s role, educative influence of the Sunday school’s environment); and the implementation of effective socio-pedagogical mechanisms of the child’s formation (institutional-traditional, interpersonal, and stylized). The most effective training methods for achieving educational goals are proven to be work stations, learning games, educational trips and exclusions, case studies, and small group activities. An effective approach to structuring Sunday school lessons is described as a process consisting of five integrated components: motivation, information, illumination, integration, and application.
The experimental part of the research is based on the developed criteria and
indexes of the children’s spiritual and social formation that allowed the author to establish affirmative evidence of the effectiveness of the model of social training used in the context of Sunday school. The obtained results of the formative stage of the experiment confirm the hypothesis, show the achievement of research goals, and verify the solution of the research tasks thus proving the positive influence of the socio-cultural environment of Sunday school on the children’s social, moral, and spiritual development. As a result of the dissertation research, the author developed and implemented a series of training programs: a training manual “Weekend Schooling Experience,” which is designed as a training program for volunteers, social workers, and staff workers of various public groups that organize after school activities for elementary school age children in the context of Sunday schools, summer camps, community centers; a Sunday school program “Christian Roots of Ukrainian History” - a series of lessons designed for elementary school aged children.
В диссертации проанализировано проблему социального воспитания детей
младшего школьного возраста в условиях социокультурной среды воскресной
школы; определена теоретическая база и обоснованы положения про воскресную
школу как социокультурную среду; раскрыто содержание понятий «социокультурная среда воскресной школы», «социокультурное мировоззрение»,
«социальное воспитание»; проведено комплексное социально-педагогическое
исследование, на основе которого разработана модель социально-воспитательной
работы с младшими школьниками в воскресной школе; выявлены социально-педагогические условия становления личности ребенка младшего школьного
возраста; разработаны механизмы социально-педагогического влияния среды на
процесс становления ребенка.