Дисертаційне дослідження присвячене вивченню психологічних особливостей
та чинників адаптації молодших підлітків до навчання в основній школі. У роботі
представлений теоретичний аналіз психологічних концепцій адаптації особистості.
Розглянута проблема шкільної адаптації учнів, зокрема при їх переході від
початкової до основної школи. Визначені структурні компоненти адаптації
п’ятикласників: когнітивний, емоційний, навчально-мотиваційний, поведінковий,
поєднання яких визначає рівень адаптованості молодших підлітків до нових умов
навчання в основній школі. Підібрано комплекс психодіагностичиих методик,
спрямованих на визначення рівня адаптованості учнів п’ятих класів до нових умов
навчання. Встановленим рівням адаптованості учнів (високому, середньому,
низькому) надана психологічна характеристика. Досліджена динаміка психологічних особливостей структурних компонентів процесу адаптації при
переході учнів від початкової до основної школи та впродовж їх навчання у 5-му
класі. Розглянуті соціально-психологічні чинники та індивідуально-типологічні
властивості молодших підлітків, які впливають па їх адаптацію до навчання в
основній школі. Обгрунтовано, розроблено та впроваджено програму психолого-педагогічного супроводу процесу адаптації молодших підлітків до навчання в основній школі, яка передбачала роботу з учнями п’ятих класів, їх батьками та вчителями. Доведено ефективність програми щодо прискорення процесу адаптації до нових умов навчання та особистісного розвитку учнів молодшого підліткового віку.
The thesis is devoted to the study of psychological features and factors of adaptation
younger teens to study at the secondary' school. The paper presents a theoretical analysis of the psychological concepts of adaptation personality; the problem of school students adaptation, particularly in their transition from primary to secondary school; the structural components of adaptation of fifth school graders: cognitive, emotional, educational and motivational, behavioral, the combinational of which determines the level of adaptability of youger adolescents to new learning environment in secondary school. Picked complex psychodiagnostic methods aimed at determining the level of
adaptability of fifth-grade students to the new learning environment. Established levels of students' adaptability (high, medium, low) are provided with psychological characteristics. The dynamics of psychological characteristics of the structural components of the adaptation process in the transition of students from primary to secondary school and during their training in the 5th grade. Individually-typological and socio-psychological factors of adaptation younger teens to study at the elementary school are considered. A program of psycho-pedagogical support of the process adaptation younger teens to study at the elementary school are proved developed and implemented, which include working with fifth grade students, their parents and teachers. It is proved that teaching of young teens in the program causes the process of adaptation to new learning environments and positiving impact on their personal development.
Диссертация посвящена изучению психологических особенностей адаптации
младших подростков к условиям обучения в основной школе. Результаты
теоретического анализа литературы позволили определить адаптацию как процесс развития личности, который основан на удовлетворении ее актуальных социальных потребностей и направлен на установление оптимально комфортного ее взаимодействия с окружающей средой. Адаптация, хотя и связана с феноменом
приспособления к условиям внешней среды, однако приспособительной
активностью не ограничивается, а определяется личностными адаптативными
возможностями, которые приобретаются в процессе онтогенетического развития.
Понятие «адаптация учеников к обучению» мы трактуем как самодетерминованый
процесс развития адаптативних возможностей учащихся. включающий
когнитивный, эмоциональный, учебно-мотивационный и поведенческий
компоненты.