Дисертація є першим комплексним історико-педагогічним дослідженням становлення і розвитку науково-педагогічного краєзнавства в університетах
Наддніпрянської України упродовж XIX - 20—х рр. XX століття. Здійснено
ретроспективний аналіз формування науково-педагогічного краєзнавства в Україні, визначено соціокультурні й організаційні передумови, що сприяли його
становленню. З’ясовано, що відкриття в XIX ст. на окресленій території класичних
університетів слугувало домінантою у формуванні науково-педагогічного
краєзнавства з подальшим впровадженням його у практику навчальних закладів.
Розкрито генезу ідей освітнього краєзнавства, що характеризувалося
урізноманітненням форм, методів та засобів навчання і виховання, формуванням
нових напрямків дослідження. Узагальнено внесок освітян Наддніпрянської України у розробку теоретичних і практичних аспектів проблем змісту краєзнавчої освіти. Визначено особливості їх ідей щодо спрямованості розвитку освіти, принципів, методів і засобів практичної реалізації у навчально-виховному процесі краєзнавчого імперативу.
Dissertation is the first comprehensive historic and pedagogical study of generation
and development of scientific and pedagogical regional ethnography at the universities of Naddnipryanska Ukraine in the late XIX century - twenties of XX century. The work
provides the analysis of regional ethnographic heritage o f teaching staff and students of the universities in the context of scientific systematization of ethnographic knowledge and development of theoretical and methodical grounds. There were analyzed the main guidelines of creation o f ethnographical awareness of the students at the time of educational and research scientific work. The work explored the process of creation at the Universities of Naddnipryanska Ukraine of scientific and pedagogical ethnography paradigm, and traced back the role of universities scientific societies and institutions, which to some extend were depicted by their printings.
Диссертация посвящена исследованию проблем научно-педагогического
краеведения в университетах Приднепровской Украины (Харьковского, Киевского,
Новороссийского) в XIX - 20-х гг. XX в. В работе определено, что многогранная образовательно-краеведческая деятельность преподавателей в XIX — нач. XX ст. не ограничивалась университетами Приднепровской Украины. Преподаватели высших учебных заведений давали теоретические и практические рекомендации учителям местных школ, гимназий и коллегиумов о том, как правильно организовать и провести краеведческое мероприятие. Профессоры, которые были членами университетских научных обществ, разработали множество учебных материалов, которые использовали на занятиях ученики средних учебных заведений для ознакомления с местностью края.