У дисертації проаналізовано концептуальні, предметно-теоретичні, психолого- педагогічні основи забезпечення практичної спрямованості у викладанні технічних дисциплін засобами експериментальних досліджень. Охарактеризовано теоретико- методологічні підходи до формування професійної компетентності інженерів- педагогів електромеханічного профілю у процесі експериментальних досліджень при викладанні технічних дисциплін та визначено педагогічні умови організації експериментальних досліджень у процесі підготовки фахівців електромеханічного профілю.
На основі розробленої компетеитнісно зорієнтованої методики, дієвість та ефективність якої експериментально перевірено, створено й упроваджено в систему професійної підготовки майбутніх інженерів-педагогів електромеханічного профілю навчальний посібник і інші навчально-методичні матеріали, які підвищили рівень підготовки студентів до інженерного експериментування в майбутній професійній діяльності.
В диссертации проанализированы концептуальные, предметно-теоретические, психолого-педагогические основы обеспечения практической направленности в преподавании технических дисциплин средствами экспериментальных исследований. Охарактеризованы теоретико-методологические подходы к формированию профессиональной компетентности инженеров-педагогов электромеханического профиля в процессе экспериментальных исследований при преподавании технических дисциплин и определены педагогические условия организации экспериментальных исследований в процессе подготовки инженеров- педагогов электромеханического профиля.
На основе разработанной компететпостно ориентированного методики, действенность и эффективность которой экспериментально проверено, создано и внедрено в систему профессиональной подготовки будущих инженеров-педагогов электромеханического профиля учебное пособие и другие учебно-методические материалы, которые повысили уровень подготовки студентов к инженерному экспериментированию в будущей профессиональной деятельности.
The thesis analyses conceptual, object-theoretical, psycho-educational basis to secure practical direction in teaching engineering sciences by means of experimental research and states the problem of the research paper, which consists in implementation of competent approach in the preparation process of future engineers majored in electromechanics to conduct experimental research in studying engineering sciences. While analyzing the problem in pedagogical theory it was determined that experimental research has important gnosiological functions aimed at mastering electromechanical competence by future specialists; it is an integral part of teaching almost all technical sciences; it plays an important role in forming competence complex sufficient for professional activity in terms of actual production or teaching process, the main directions were also defined to solve problems which arise while teaching engineering sciences: to define pedagogical conditions for organizing experimental research, to develop the content of the preparation of students majored in electromechanics for conducting experimental research, to project competence methodology of preparation onto conducting experimental research.
It was found out that the involvement of students majored in clectromcchanics into experimental research has to take place according to certain pedagogical conditions among which are reliable material and technical resources, methodological facilities; slep-by-slep planning and implementation; creation of single experimental environment, favorable motivation.
According to the aim and tasks of the scientific-pedagogical research we implemented the experimental definition of the effectiveness of influence of the developed competence oriented teaching methods for students’ preparation to conduct experimental research while leaching engineering sciences.
The experimentally tested results testified positive dynamics in preparation of specialists majored in clectromcchanics to conduct experimental research while mastering the contents of engineering sciences having competence oriented basis and due to operating of the developed teaching methods, that gave possibility to make the following conclusion - the developed competence oriented teaching methods for preparation of future specialists majored in electromechanics to conduct experimental research while mastering the contents of engineering sciences is effective and gives the 11% increase.